مخالفان و موافقان حمله آمریکا و متحدانش به سوریه
(last modified 1397-01-26T05:29:16+00:00 )
حمل 26, 1397 09:59 Asia/Kabul
  • مخالفان و موافقان حمله آمریکا و متحدانش به سوریه

علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، بسیاری از کشورها و شخصیت های مطرح جهان حملات موشکی آمریکا و متحدانش را به خاک سوریه، به شدت محکوم کردند و نسبت به آثار و تبعات منطقه ای و فرامنطقه ای آن هشدار دادند.

دولت بلاروس و اردن، وزارت امور خارجه روسیه، کوبا، مصر و عراق، وزارت خارجه دولت نجات ملی یمن در صنعاء، حزب الله لبنان، برخی رسانه های آمریکایی، ائتلاف ملی ضد جنگ،سازمان عفو بین الملل و کارزار خلع سلاح هسته ای، این تجاوز نظامی را محکوم کردند.

همچنین بسیاری از شخصیت های جهان از جمله تعدادی زیادی از نمایندگان مجالس آمریکا، دبیر کل سازمان ملل متحد، رییسان جمهور صربستان و بولیوی، وزیر اول اسکاتلند، نماینده پارلمان انگلیس از حزب کارگر و سفیر روسیه در آمریکا به این حمله واکنش نشان دادند.

رهبر حزب کارگر بریتانیا، مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق، رئیس کمیته روابط بین الملل شورای فدراسیون روسیه، رهبر اقلیت دمکرات آمریکا، رییس اپوزیسیون مجلس سنای پاکستان، رییس جنبش عدالت مالزی و رئیس کمیته عالی انقلاب یمن هم حمله هوایی به سوریه را مغایر قوانین بین الملل خواندند.

این مخالفان تاکید کرده اند، حملات  روز شنبه آمریکا و متحدانش علاوه بر ایجاد تنش در سوریه و خاورمیانه، ابعاد آن را به بیرون از منطقه نیز می کشاند.

از سوی دیگر "دونالد توسک " رییس شورای اروپا از حملات نظامی آمریکا و متحدان اروپایی اش به سوریه حمایت و ادعا کرد، اتحادیه اروپا از این اقدام حمایت می کند.

«پل رایان» رییس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا هم با استقبال از حمله موشکی آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه، آن را نشانه قاطعیت «دونالد ترامپ» دانست.‏