ثور 08, 1397 07:21 Asia/Kabul
  •  سخنگوی وزارت خارجه چین: برجام باید حفظ شود

سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه خواستار حفظ توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 شد.

به گزارش رادیو دری به نقل از خبرگزاری فارس، «هوآ چون یینگ» Hua Chunying با تاکید بر اینکه برجام باید دست‌‌نخورده باقی بماند تصریح کرد ،پکن بر اساس واقع‌نگری، عدالت و مسئولیت شناسی به تلاش های خود برای حفظ و اجرای این توافق بین المللی ادامه خواهد داد.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با ادعای این که توافق هسته ای تنها منافع جمهوری اسلامی ایران را تامین می کند خواهان تغییر مفاد برجام در راستای منافع واشنگتن است.

در همین راستا؛ ترامپ22 جدی سال گذشته تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد، اما شروطی از جمله تغییر برخی مفاد برجام، دسترسی به سایت های نظامی و تحریم موشکی ایران را برای نگاه داشتن کشورش در برجام اعلام کرد و گفت: اگر کنگره آمریکا و اروپا این شروط را محقق نکنند، در موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها را تمدید نمی‌کند و از برجام خارج خواهد شد.

این در حالی است که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیگر طرف های توافق هسته ای بارها با تاکید بر این که «برجام» متعلق به جامعه بین المللی است خاطر نشان کرده اند، این توافقی نیست که دوجانبه تنظیم شده باشد و بتوان تغییری در آن اعمال کرد.

جهان برخلاف ترامپ خواهان حفظ برجام است.

توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج به علاوه یک (بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و آلمان) از دلو 1394 اجرایی شده است.

کلیدواژه