جوزا 07, 1397 14:29 Asia/Kabul
  •  پاکستان 20 سال پس از آزمایش هسته ای

 مردم پاکستان امروز بیستمین سالروز آزمایش هسته ای این کشور را با عنوان "یوم تکبیر" به صورت گسترده و ملی گرامی داشتند.

به گزارش ایرنا، مردم پاکستان امروز در بسیاری از شهرها از جمله اسلام آباد ، راولپندی ، لاهور و کراچی بیستمین سالروز آزمایش هسته ای این کشور را گرامی داشته و در آیین های مختلف به این مناسبت به برگزاری جشن و سرود ملی کشور خود اقدام کردند. 

وزارت خارجه پاکستان نیز با انتشار بیانیه ای  بر تعهد دولت این کشور بر عدم تکثیر سلاح هسته ای، برقراری  صلح  و ثبات  در منطقه تاکید کرد .

محمد فیصل "سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز در بیستمین سالگرد آزمایش هسته ای تاکید کرد به دلیل سیاست های خصومت آمیز هند  20 سال قبل پاکستان مجبور به آزمایش سلاح اتمی شد و در واکنش به موضع خصومت آمیز همسایه اش مجبور به اتخاذ این تصمیم برای دفاع از خود شد.

"شاهد خاقان عباسی" نخست وزیر پاکستان نیز گفت: گرامیداشت  یوم تکبیر  فرصتی برای ملت فراهم می کند تا دفاع از کشور و همبستگی ملی را تقویت کند. 

در7 جوزا 1377 دولت پاکستان نخستین آزمایش هسته ای خود را در بلوچستان با موفقیت انجام داد و  دو روز پس از آن  انفجار دوم را انجام داد و در ژوئن سال 2000 نیز نیروگاه برق هسته ای 300 مگاواتی چاشما" که دارای یک راکتور آب فشار بود از سوی دو شرکت  همکاری هسته ای ملی چین " وارد مدار شد.