جوزا 25, 1397 07:19 Asia/Kabul
  • نامزد انتخابات ترکیه: آمریکا و اسراییل عامل بی ثباتی ترکیه هستند

رهبر حزب سعادت و نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد: آمریکا و اسرائیل دشمنان به ظاهر دوست ترکیه هستند که قصد بی ثباتی در این کشور را دارند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا- "تمل کاراملا اوغلو" روز پنجشنبه در جمع گروهی از هواداران خود گفت: آمریکا و اسرائیل به هیچ عنوان شاخصه های یک متحد را برای ترکیه نداشته اند بلکه دشمنانی در لباس یک دوست برای ترکیه هستند.

رهبر حزب سعادت و نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه افزود: آمریکا و اسرائیل صلح و ثبات ترکیه را نمی خواهند بلکه آرزو می کنند مردم ترکیه به جان هم افتاده و یکدیگر را از بین ببرند.

کاراملا اوغلو دربخش دیگری از اظهاراتش اظهار کرد: مشکلات فراوانی گریبان ترکیه را گرفته است و من از همه مردم می خواهم که در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری پای صندوق های رای بیایند تا بتوانیم با یکدلی - بحران های سخت کشور را رفع کنیم و گام های درست برای آینده برداریم. 

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به رغم وعده های قبلی خود مبنی بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر- در 18 آوریل 2018 اعلام کرد که انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در تاریخ 24 ژوئن امسال برگزار می شود.

اردوغان رییس جمهوری و رهبر حزب عدالت و توسعه - تمل کاراملااوغلو رهبر حزب سعادت - محرم اینجه نامزد حزب جمهوری خواه خلق - دوغو پرینچک رهبر حزب وطن - مرال آکشنر رهبر حزب نیک و صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق و زندانی حزب دموکراتیک خلق ها 6 نامزد حاضر در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری 24 ژوئن سال جاری میلادی هستند.

بر اساس تغییرات قانون اساسی ترکیه که سال گذشته به تصویب رسید- سیستم حکومتی این کشور از نظام پارلمانی به نظام ریاستی (ریاست جمهوری) تغییر یافته و انتخابات ریاست جمهوری 24 ژوئن امسال نخستین انتخابات در قالب نظام جدید محسوب می شود که با اجرای آن - رییس جمهوری از اختیارات بیشتری برخوردار شده و ضمن حذف پست نخست وزیری - ریاست دولت را نیز بر عهده خواهد داشت.

کلیدواژه