آمریکا، ترکیه را به تحریم تهدید کرد
(last modified Wed, 27 Jun 2018 03:49:12 GMT )
سرطان 06, 1397 08:19 Asia/Kabul
  • آمریکا، ترکیه را به تحریم تهدید کرد

یک مقام آمریکایی روز سه شنبه اعلام کرد، درصورت خرید سامانه دفاع موشکی اس 400 ساخت روسیه از سوی ترکیه، واشنگتن تحریم هایی را علیه آنکارا وضع می کند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وس میچل ( Wess Mitchell) دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا روز سه شنبه گفت در صورتی که ترکیه سامانه دفاع موشکی اس 400 را از روسیه خریدای کند ترکیه با تحریم های آمریکا مواجه خواهد شد.

این مقام آمریکایی افزود در صورتی که آنکارا تصمیم قطعی به خرید این سامانه ساخت روسیه بگیرد آمریکا این توانایی را دارد که بر مبنای نگرانی های امنیت ملی مانع از انتقال این سامانه ها به ترکیه شود.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اوایل این ماه از واشنگتن به خاطر آنچه که وی ایجاد بحران به سبک غربی نامید انتقاد کرده بود. اشاره چاووش اوغلو به تلاش سنای آمریکا برای سنگ اندازی در مسیر تحویل جنگنده های اف سی و پنج ساخت آمریکا به ترکیه به علت تمایل آنکارا برای خرید سامانه های دفاع هوایی اس 400 از روسیه بود.

شرکت دولتی صادرات تسلیحات روسیه – روسوبورون اکسپورت – در ماه آوریل اعلام کرد این کشور فرآیند تولید سامانه های اس 400 را به ترکیه شروع کرده است.

توافق مسکو و آنکارا در مورد سامانه اس چهارصد باعث اختلاف نظرهایی میان ترکیه و آمریکا شده و حتی مقامات واشنگتن با این توجیه که سامانه اس چهارصد با ساختارهای دفاعی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) همخوانی ندارد، ترکیه را به وضع تحریم تهدید کرده اند.

کلیدواژه