سرطان 11, 1397 08:30 Asia/Kabul
  • طرح خروج آمریکا از سازمان تجارت جهانی

تارنمای «آکسیوس» به پیش نویس طرحی دست یافته است که بر اساس آن رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد واشنگتن را از شمول دو اصل مهم سازمان تجارت جهانی خارج کند.

به گزارش تارنمای «آکسیوس»، طرح دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به کاخ سفید این امکان را می دهد تا از اصول «دولت کامله الوداد» و «تعرفه های تثبیت شده» سازمان تجارت جهانی خارج شود.

طرح ترامپ با عنوان «تعرفه منصفانه و متقابل آمریکا» به وی امکان می دهد بدون موافقت کنگره و با چشم پوشی از قوانین بین المللی، تعرفه ها را به دلخواه خود افزایش دهد. 

بر اساس اصل "دولت کامله الوداد"، کشورها نمی توانند خارج از توافقنامه های تجارت آزاد، برای محصولات وارداتی کشورهای دیگر، تعرفه متفاوت وضع کنند.

اصل "تعرفه های تثبیت شده" نیز به حداکثر نرخ تعرفه مجاز اطلاق می شود که اعضای سازمان تجارت جهانی در مورد آن توافق کرده اند.

خروج از این دو اصل، باعث می شود ده ها هزار نرخ جدید تعرفه ای وضع شود و آمریکا به طور کامل از صحنه قوانین تجارت جهانی کنار برود.

ترامپ از زمان راه یابی به کاخ سفید از سازمان ها و معاهدات بین المللی متعددی خارج شده است.

توافق هسته ای برجام، توافق آب و هوایی پاریس، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد و سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد "یونسکو" جزو توافق ها یا سازمان هایی است که ترامپ آمریکا را آنها خارج کرده است.

کلیدواژه