اسد 05, 1397 09:17 Asia/Kabul
  •  حزب تحریک انصاف برنده انتخابات سراسری پاکستان

کمیسیون انتخابات پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد ، حزب تحریک انصاف این کشور به رهبری «عمران خان» با کسب 115 کرسی از مجموع 342 کرسی مجلس ملی ، برنده اصلی این انتخابات است.

به گزارش ایرنا، کمیسیون انتخابات پاکستان روز جمعه, حزب تحریک انصاف این کشور به رهبری« عمران خان » را پیروز انتخابات پارلمانی پاکستان اعلام کرد ، اما وی اکثریت قاطع آراء را کسب نکرده است و باید برای تشکیل کابینه ائتلاف تشکیل دهد. 

بر اساس این گزارش ،حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان با کسب 115 کرسی ،حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف  به عنوان رقیب اصلی حزب «تحریک انصاف» نیز تاکنون 62 و حزب مردم پاکستان  نیز 43 کرسی این مجلس را از آن خود کرده اند.

احزاب مستقل نیز تاکنون 12 کرسی مجلس ملی پاکستان را کسب کرده اند و حزب موتلفه مجلس متحده عمل توانسته 12 کرسی، حزب جنبش متحده قومی 6 و حزب مسلم لیگ قائد نیز 5 کرسی را به دست آورد.

بر اساس اطلاعیه کمیسیون نظارت بر انتخابات پاکستان، حزب 'ائتلاف بزرگ دموکراتیک ) دو کرسی، حزب ملی بلوچستان ، حزب مسلم لیگ عوامی به رهبری شیخ رشید و حزب ملی عوامی بلوچستان  نیز هر کدام یک کرسی این مجلس را از آن خود کردند.

مجلس ملی پاکستان دارای ۳۴۲ کرسی است که از این تعداد ۲۷۲ نفر با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند و بقیه شامل۶۰ نفر از زنان و ۱۰ نفر از اقلیت ها براساس تعداد کرسی هایی که احزاب سیاسی در مجلس به دست آورده اند را احزاب تعیین می کنند.

انتخابات دو کرسی باقیمانده مجلس ملی پاکستان که کاندیداهای آن به دلیل عملیات تروریستی، ترور شدند نیز متعاقبا برگزار می شود.

شمارش آرا همچنان ادامه دارد و آمار ده کرسی دیگر متعاقبا اعلام می شود 

فؤاد چودری », سخنگوی حزب عمران خان هم گفت ، تلاش برای تشکیل ائتلاف با افراد مستقل و متحدان از همین حالا آغاز شده است, اما این روند ممکن است چند روز طول بکشد. 

مخالفان عمران خان معتقند ،  تقلب و دستکاری گسترده در انتخابات موجب پیروزی وی شد اما رییس کمیسیون انتخابات پاکستان با رد اعتراض بعضی از احزاب سیاسی اینکشور در زمینه تقلب در رأی‌گیری انتخابات پارلمانی  تأکید کرد انتخابات به صورت شفاف برگزار شد.

«سردار محمد رضا»همچنین گفت  بیش از 55 درصد مردم در انتخابات پارلمانی شرکت کردند .

از جمعیت 194میلیون نفری پاکستان بیش از 105 میلیون نفر واجد شرایط  شرکت در انتخابات پارلمانی پاکستان بودند. 

انتخابات پارلمانی پاکستان روز چهارشنبه 3 اسد در سراسر این کشور برگزار شد .