وزیر خارجه آلمان: اروپا در حال بررسی سیستم پرداخت مستقل از آمریکا است
(last modified Wed, 29 Aug 2018 01:29:06 GMT )
سنبله 07, 1397 05:59 Asia/Kabul
  • وزیر خارجه آلمان: اروپا در حال بررسی سیستم پرداخت مستقل از آمریکا است

وزیر خارجه آلمان روز سه شنبه بار دیگر بر حمایت برلین از فعالیت شرکت های آلمانی در ایران تاکید کرد و گفت: اتحادیه اروپا در حال بررسی سیستم پرداخت مستقل از آمریکا است.

به گزارش ایرنا، «هایکو ماس»  Heiko Maas تصریح کرد اتحادیه اروپا مخالف بازگشت تحریم های واشنگتن علیه ایران است.

وزیر خارجه آلمان پیشتر (21 اوت) پیشنهاد کرده بود اروپا به منظور حمایت از برجام، نظام مبادلات مالی بین‌ بانکی مستقل از آمریکا ایجاد کند.

«برونو لومر» Bruno Le Maire وزیر دارایی فرانسه نیز روز دوشنبه اعلام کرد، تروئیکای اروپایی در حال کار بر روی ایجاد یک سامانه تبادل مالی مستقل از آمریکا با هدف استقلال تجاری در مواردی مانند ادامه تبادلات مالی با ایران است.

آمریکا بعد از خروج از برجام (8 می)  کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه ایران به راه انداخته است.

در همین راستا؛ «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دوشنبه 6 اوت طی فرمانی برخی تحریم های غیرقانونی این کشور علیه ایران را بازگرداند.

ترامپ سپس در بیانیه ای دوباره برجام را توافقی«وحشتناک» خواند و اعلام کرد کشورهایی که روابط اقتصادی شان را با ایران قطع نکنند در معرض آنچه وی«عواقب سنگین» خواند، قرار خواهند گرفت.

ترامپ در این بیانیه ای کوشید شرکت‌های اروپایی را به خروج از ایران تحریک کند. این درحالی است که اتحادیه اروپا در همان روز ( 6 اوت) در بیانیه ای با ابراز تأسف از بازگشت تحریم‌های آمریکا، از اجرایی شدن قوانین مسدودساز برای مقابله با تحریم‌های آمریکا خبر داد و تأکید کرد برای حفظ کانال مالی موثر با ایران و ادامه فروش نفت و گاز ایران، تلاش می‌کند.

خروج آمریکا از برجام با انتقادات گسترده جهانی روبرو شده است.

کلیدواژه