سنبله 28, 1397 10:24 Asia/Kabul
  •  مشخص شدن برنامه خلع سلاح اتمی دو کره

مقامات ارشد دو کره برای نخستین بار برنامه خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره تعیین و تدوین کردند.

به گزارش ایرنا، در بخشی ازاین توافقنامه ای که امروز چهارشنبه به امضای "کیم جونک اون " رهبر کره شمالی و "مون جائه این " رییس جمهوری کره جنوبی در پیونگ یانگ رسید  ،  دو طرف موافقت کردند هر موانعی که باعت اختلاف و مناقشه در شبه جزیره کره می شود، برداشته شود.

"مون جائه این " در کنفرانس مطبوعاتی مشترک بعد از دومین دور مذاکرات خود با "کیم جونک اون " در پیونگ یانگ گفت که خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره دیگر دور از دسترس و طولانی مدت نیست.

وی تاکید کرد که طرح های مربوط به مجتمع صنعتی "کایه سونگ" در مرز دو کشور و منطقه گردشگری "کامکانگ" نیز زمانی که شرایط مهیا شود ، به اجرا گذاشته خواهد شد. 

دو طرف به این توافق رسیده اند که کار بر روی اجرای طرح های راه سازی و احدات خطوط ریلی مرزی که دو کره را به هم مرتبط می کند پیش از پایان سال جاری(2018) میلادی شروع شود.

کیم جونگ اون هم در نشست خبری مشترک با مون جائه این اعلام کرد در آینده ای نزدیک به سئول سفر می کند.

رییس جمهوری کره جنوبی همچنین تاکید کرد: کره شمالی پذیرفته است که برای همیشه سایت و پد آزمایش و پرتاب موشکی بالستیک "دونگ چانگ - ری" را تعطیل کند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که دو کره موافقت کرده اند در زودترین زمان ممکن مراکز و تاسیساتی دایمی برای برگزاری دیدارهای خانواده های جدا شده از جنگ دو کره در سال 1953 میلادی ایجاد شود.

همچنین امروز در حاشیه امضای بیانیه سران - وزیران دفاع دو کشور نیز اسنادی را امضا کردند که بر اساس آن از هرگونه حادثه میان دو کشور جلوگیری شده و تنش ها میان آنها کاهش یابد این بخشی از تلاش های سران دو کره برای پایان دادن به هرگونه رابطه خصمانه پس از اولین دیدار سران در7 ثور امسال است.

رییس جمهوری کره جنوبی روز دیروز برای سومین دیدار رسمی با رهبر کره شمالی وارد پیونگ یانگ شد .

 

کلیدواژه