میزان 13, 1397 11:30 Asia/Kabul
  • اردوغان: آمریکا حامی تروریست ها در سوریه است

رییس جمهوری ترکیه با رد ادعای آمریکا درباره مبارزه با تروریسم، گفت که آمریکا در چند سال گذشته 19 هزار کامیون حامل سلاح- مهمات و ادوات نظامی به تروریست های فعال در سوریه تحویل داده است.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان پنجشنبه شب در همایش بین المللی "بازاندیشی صلح و امنیت در جهان از هم گسیخته" در استانبول، توقف حمایت آمریکا از گروه های تروریستی در سوریه و توقف ارسال سلاح برای این گروه ها را خواستار شد.

رئیس جمهوری ترکیه گفت، از زمان آغاز بحران سوریه، آمریکا با ارسال 19 هزار کامیون حامل سلاح و مهمات برای گروه های تروریستی، نقش ویرانگری در بحران سوریه داشته است.

اردوغان با اشاره به استقرار چندین پایگاه نظامی آمریکا در سوریه گفت: این پایگاه ها بطور غیرقانونی در سوریه مستقرشده و عامل تشدید بحران هستند.

رییس جمهوری ترکیه اضافه کرد: حدود سه و نیم میلیون غیرنظامی در شهر ادلب سوریه در معرض خطر بودند ولی ما تلاش کردیم و با تدابیر و مذاکرات انجام شده در سوچی - آنکارا و تهران همراه با مقامات روسیه و ایران جلوی یک فاجعه انسانی را در آنجا گرفتیم.

اردوغان همچنین بار دیگر خواستار انجام اصلاحات ساختاری در سازمان ملل شد و گفت: این نهاد به مطالبات عدالت خواهانه پاسخی پیدا نکرده و نیاز به اصلاحات دارد.

رییس جمهوری ترکیه خواستار عضویت و ریاست دوره ای 193 کشور عضو سازمان ملل به عنوان عضو دائم در شورای امنیت شد و اضافه کرد: "اگر این راهکار اجرا نشود- نمی توان انتظار داشت که عدالت جهانی از سوی پنج کشور برقرار شود"

اردوغان با انتقاد از بی عملی سازمان ملل درقبال مسئله فلسطین هم گفت، مخالفت برخی اعضای دایم شورای امنیت و حمایت های آنها از توسعه طلبی های اسراییل، مانع حل مسئله فلسطین شده است.

"همایش بین المللی "بازاندیشی صلح و امنیت در جهان از هم گسیخته " و شرکت بیش از 600 نفر از سیاستمداران - بازرگانان - دانشگاهیان - فعالان مدنی - روزنامه نگاران و روشنفکران جهان در شهر استانبول در حال برگزاری است.

کلیدواژه