میزان 22, 1397 09:07 Asia/Kabul
  • تاکید شورای روابط خارجی اروپا بر اعمال فشار بر رژیم سعودی

شورای روابط خارجی اروپا اعلام کرد، درباره ناپدید شدن جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد رژیم عربستان، باید تحقیقات مستقل انجام شود.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، شورای روابط خارجی اروپا روز شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، قتل ادعا شده جمال خاشقچی بیش از پیش نقش بی ثبات کننده عربستان سعودی در خاورمیانه را نشان می دهد و دولت های اروپایی باید بر ریاض برای تغییر رفتار خود فشار بیاورند.

در این بیانیه آمده است که ناپدید شدن و قتل احتمالی این روزنامه نگار یک پیام رعب آور دیگر درباره وضع کنونی خاورمیانه است، اما این رویداد نشان می دهد که در این منطقه چه اقداماتی، از جمله از جانب دولتی که احتمالاً نزدیکترین متحد منطقه ای اروپا و غرب است، با مصونیت کامل از مجازات انجام می گیرد.

شورای روابط خارجی اروپا افزود، بی شرمی ریاض در این رویداد اخیر دولت های اروپایی را مجبور می کند با توجه به نگرانی های داخلی روز افزون در روابط  ظاهرا بی قید و شرط با کشورهای خلیج فارس تجدید نظر کنند.

این بیانیه تاکید می کند، اگر اروپایی ها اکنون بر ریاض برای مسئولیت پذیری بیشتر بابت اقداماتش فشار نیاورند، ممکن است رویکردی به مراتب خطرناکتری را در پیش بگیرد. 

جمال خاشقچی دوم اکتبر، پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شد، اما چند روز بعد جسد وی به صورت مثله شده و با آثار فراوان شکنجه در استانبول پیدا شده است.

 

کلیدواژه