میزان 29, 1397 09:59 Asia/Kabul
  •  موگرینی: قتل خاشقجی نقض معاهده روابط کنسولی وین است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شنبه شب، در بیانیه ای تاکید کرد ماجرای قتل «جمال خاشقجی» نویسنده و روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی، مغایر با ماده 55 معاهده 1963 وین «معاهده روابط کنسولی وین» مبنی بر احترام گذاشتن به قوانین دولت میزبان (کشوری که کنسولگری در آن واقع شده) است.

به گزارش ایرنا، «فدریکا موگرینی» تصریح کرد اتحادیه اروپا خواهان انجام تحقیقات، شفاف، جامع و معتبر درباره پرونده قتل «خاشقجی» است.

«موگرینی» تاکید کرد، عاملان این جنایت باید مجازات شوند.

«ژان ایو لودریان»  وزیر خارجه فرانسه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز  روز شنبه خواستار تحقیقات شفاف و جامع درخصوص قتل «خاشقجی» شده بودند.

«جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی، سه شنبه 10 میزان پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شد.

رژیم سعودی جمعه شب، بعد از 18 روز سکوت و تکذیب سرانجام تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد، «خاشقجی» در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

دادستانی عربستان در بیانیه ای مدعی شد «مشاجره لفظی» و پس از آن «درگیری فیزیکی» خاشقجی با چند نفر در داخل کنسولگری عربستان در استانبول، موجب مرگ وی شده است.

این بیانیه با واکنش‌های منفی و گسترده جهانی روبرو شد. بسیاری از کشورها روایت ریاض از قتل خاشقجی را در تناقض با اظهارات پیشین سعودی ها مبنی بر خروج خاشقجی از ساختمان کنسولگری عنوان کردند.

«جمال خاشقجی» در فهرست افراد بازداشتی و تحت تعقیب رژیم سعودی قرار داشت.  وی از بیم دستگیر شدن در خارج از عربستان زندگی می کرد.

 

کلیدواژه