عفو بین الملل: نتایج تحقیقات ریاض درباره قتل خاشقچی معتبر نیست
(last modified Sun, 21 Oct 2018 12:08:31 GMT )
میزان 29, 1397 16:38 Asia/Kabul
  • عفو بین الملل: نتایج تحقیقات ریاض درباره قتل خاشقچی معتبر نیست

عفو بین الملل از تلاش رژیم سعودی برای تبرئه خود در ماجرای قتل روزنامه نگار منتقد این رژیم انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سازمان عفو بین الملل اعلام کرد، اجرای تحقیقات مستقل تنها تضمین برای متوقف کردن تلاش های ریاض برای تبرئه خود در پرونده قتل «جمال خاشقچی» Jamal Khashoggi، روزنامه نگار منتقد دولت عربستان است، زیرا نتایج تحقیقات این کشور، اعتباری ندارد.

سازمان عفو بین الملل افزود: بیانیه ریاض درباره قتل خاشقچی، تلاش برای پنهان کردن یک عملیات ترور هولناک است.

این سازمان از عربستان خواست بلافاصله محل جسد خاشقجی را اعلام کند تا کارشناسان مستقل کالبد شکافی بتوانند با تحقیقات براساس معیارهای بین المللی، چگونگی واقعی کشته شدن وی را مشخص کنند.

«جمال خاشقچی» 2 اکتبر (10 میزان) پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شد و چند روز بعد، رسانه ها از قتل فجیع وی خبر دادند.

رژیم سعودی روز شنبه سرانجام بعد از 18 روز، مرگ خاشقچی را در داخل کنسولگری استانبول تایید کرد اما مدعی شد که وی بر اثر درگیری با یک نفر کشته شده است.

سازمان عفو بین الملل همچنین تصریح کرد؛ بعضی دولت ها با تعلل در پیگیری ماجرای قتل خاشقچی، به دنبال حفظ قراردادهای تسلیحاتی و روابط پرسود تجاری با ریاض هستند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در واکنشی منفعت طلبانه به قتل خاشقچی گفته است که نبایستی  فروش سلاح به عربستان متوقف شود. 

کلیدواژه