سناتورهای آمریکایی قطعنامه‌ای علیه «محمد بن سلمان» ارائه کردند
(last modified 1397-09-15T07:16:16+00:00 )
قوس 15, 1397 11:46 Asia/Kabul
  • سناتورهای آمریکایی قطعنامه‌ای علیه «محمد بن سلمان» ارائه کردند

شش سناتور آمریکایی روز چهارشنبه پیش نویس قطعنامه ای را برای ارائه به مجلس سنای این کشور آماده کردند که در آن «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، مسئول بحران انسانی یمن و قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی معرفی شده است.

به گزارش ایرنا، پیش نویس این  قطعنامه غیرالزام‌آور را سناتورهای جمهوریخواه «لیندسی گراهام» Lindsey Graham، «مارک روبیو» Marco Rubio، «تاد یانگ» Todd Young و سناتورهای دموکرات «دیان فاینشتاین» Dianne Feinstein، «اد مارکی» Ed Markey و «کریس کونز» Chris Coons یک روز بعد از نشست غیرعلنی با  رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره ترور خاشقجی تهیه کردند.

لیندسی گراهام چهارشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد، «این قطعنامه بدون هیچ‌‌گونه ابهام و به صراحت عنوان می‌کند  ولیعهد عربستان، مسئول قتل  خاشقجی بوده است.

«باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز گفت: این کمیته روز پنجشنبه  برای رای گیری جهت تهیه طرحی برای تحریم عربستان سعودی تشکیل جلسه خواهد داد.

این قطعنامه در تعارض آشکار با بیانیه‌های مقام‌های دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا است که ادعا کرده‌اند هیچ شواهدی مبنی بر مشارکت محمد بن سلمان در قتل خاشقجی وجود ندارد.

روزنامه واشنگتن پست  اخیرا در گزارشی اعلام کرد،  واشنگتن و ریاض تلاش می کنند قتل «خاشقجی» را به گونه ای تفسیر کنند که نقش «بن سلمان» در آن انکار شود.

«جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی، سه شنبه 2 اکتبر (10میزان) پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شد.

رژیم سعودی 19 اکتبر(27میزان)، بعد از 18 روز سکوت و تکذیب سرانجام تحت فشارهای جامعه جهانی تایید کرد، «خاشقجی» در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

«جمال خاشقجی» در فهرست افراد بازداشتی و تحت تعقیب رژیم سعودی قرار داشت.  وی از بیم دستگیر شدن در خارج از عربستان زندگی می کرد.