واکنش ها به توافق گروه های یمنی در سوئد
(last modified 1397-09-23T10:10:01+00:00 )
قوس 23, 1397 14:40 Asia/Kabul
  • واکنش ها به توافق گروه های یمنی در سوئد

آمریکا، عربستان، امارات، اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران به توافق گروه های یمنی در مذاکرات سوئد واکنش های متفاوت نشان دادند.

مذاکرات صلح سوئد در خصوص بحران یمن که میان هیئت وابسته به دولت نجات ملی یمن (انصارالله) و هیئت وابسته به دولت مستعفی برگزار شد، پس از یک هفته پایان یافت. 

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل که برای شرکت در گفت‌وگوهای صلح یمن به سوئد سفر کرده بود روز پنجشنبه از توافق گروه‌های یمنی شرکت‌ کننده در این مذاکرات بر سر آتش‌ بس در استان الحدیده و شهر تعز، ارسال کمک های انسان دوستانه و تبادل اسرا خبر داد. 

توافق سوئد با استقبال و واکنش بازیگران فرامنطقه ای و منطقه ای مواجه شد.

وزارت خارجه آمریکا بامداد امروز جمعه در بیانیه ای، مذاکرات سوئد را گام اولیه مهمی برای آغاز فصلی جدید در یمن و تحقق صلح در این کشور دانست.

در همین حال، سنای آمریکا با وجود مخالفت دونالد ترامپ، با تصویب قطعنامه ای به پایان حمایت نظامی این کشور از جنگ سعودی ها علیه یمن رای داد. این قطعنامه که «برنی سندرز»، سناتور مستقل از ایالت «ورمونت» و «مایک لی» سناتور جمهوریخواه از ایالت «یوتا»ارائه کرده بودند، با 56 رای موافق در مقابل 41 رای مخالفت تصویب شد.

«جِرمی هانت» وزیر امور خارجه بریتانیا نیز روز پنجشنبه ضمن دیدار با طرف های یمنی در سوئد، از توافق میان آنها استقبال کرد. 

«خالد بن سلمان»، سفیر عربستان در آمریکا در حساب کاربری اش در توئیتر مدعی شد که عربستان از توافقی که در سوئد حاصل شد استقبال می کند و آن را اقدامی مهم برای استقلال یمن می داند.

«انور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجه امارات نیز در اظهارات مشابهی، مدعی شد که فشارهای نظامی بر نیروهای انصارالله در الحدیده نتیجه بخش بود.

حمایت آمریکا، عربستان و امارات از توافق صلح سوئد در حالی است که جنگنده های سعودی طی هفته گذشته نیز به حمله های خود علیه مناطق مختلف یمن ادامه دادند.

ادعای وزیر مشاور در امور خارجه امارات نیز مبنی بر این که فشارها بر انصارالله منجر به توافق درباره الحدیده شد، در حالی است که دولت عربستان سعودی طی دو ماه اخیر به دلیل قتل فجیع جمال خاشقچی با فشارهای زیادی برای توقف جنایت علیه یمن مواجه بود  و همین فشارها نیز نقش اصلی را در توافق گروه های یمنی در سوئد داشته است.

در همین حال، جمهوری اسلامی ایران از توافق سوئد استقبال کرد.

«بهرام قاسمی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نتایج مذاکرات صلح یمن را در استکهلم سوئد، مثبت و امیدوار کننده ارزیابی کرد و گفت این تفاهم نشان می دهد گروه های یمنی حاضر در گفت وگوها به دقت و درستی شرایط اسفبار مردم مظلوم یمن را درک کردند و وصول کمک های انسانی را بر منافع گروهی خود ترجیح داده اند.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از موضع حمایتی جمهوری اسلامی ایران و اقدام های «مارتین گریفیتس»، فرستاده سازمان ملل در امور یمن قدردانی کرد و گفت: ایران در دستیابی به این توافق نقش مهمی ایفا کرد. 

 

کلیدواژه