آمریکا ششمین مدفن خبرنگاران در جهان
(last modified 1397-09-28T04:37:27+00:00 )
قوس 28, 1397 09:07 Asia/Kabul
  •  آمریکا ششمین مدفن خبرنگاران در جهان

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سالانه خود، برای نخستین بار آمریکا را در میان مرگ بارترین کشورها برای روزنامه نگاران رتبه بندی کرد.

به گزارش تارنمای خبری "هیل"، سازمان گزارشگران بدون مرز  با انتشار گزارشی اعلام کرد، آمریکا  در سال جاری 2018  صحنه تشدید حملات به روزنامه نگاران بود، به طوری که در این سال شش خبرنگار در این کشور کشته شدند.

در گزارش این سازمان آمریکا پس از افغانستان، سوریه، مکزیک، یمن و هند رتبه ششم در فهرست خطرناکترین کشورها برای روزنامه نگاران در سراسر جهان را به خود اختصاص داد. 

براساس اعلام گزارشگران بدون مرز، در مجموع  شمار بیشتری از اصحاب رسانه در سال 2018 در مقایسه با سال های قبل در سراسر جهان کشته شده، مورد سواستفاده قرار گرفته یا با خشونت مواجه شده اند. 

گزارشگران بدون مرز،  این حجم از خشونت علیه روزنامه نگاران را در سال جاری میلادی، بی سابقه خواند و یادآور شد که قتل، زندانی شدن، گروگانگیری و ناپدید شدن اجباری روزنامه نگاران در سال 2018 در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است. 

بر اساس این گزارش در کل، 80 روزنامه نگار در سال 2018 کشته شدند که 49 نفرشان به قتل رسیدند یا عمدا هدف قرار گرفتند و 31 تن نیز به هنگام تهیه گزارش جان باختند. 

قتل «جمال خاشقجی» ستون نویس روزنامه واشنگتن پست و منتقد خاندان آل سعود در سال جاری،  یکی از موارد تعرض به اصحاب رسانه بود که اعتراض و خشم جهانی را در برداشت. 

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا"، در ارزیابی های خود به این نتیجه رسید که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقجی را در قالب سرکوب مخالفان خود صادر کرده است. 

 

کلیدواژه