افغانستان، عربستان، ایران: بزرگترین تولیدکننده، مصرف کننده و کشف کننده مواد مخدر در جهان
(last modified 1397-10-23T11:11:17+00:00 )
جدی 23, 1397 15:41 Asia/Kabul
  • افغانستان، عربستان، ایران: بزرگترین تولیدکننده، مصرف کننده و کشف کننده مواد مخدر در جهان

افغانستان با بیش از نه هزار تن تولید مواد مخدر در سال بزرگترین تولید کننده مواد مخدر است و بازار عربستان هم سومین بازار بزرگ جهانی تقاضا برای مواد مخدر است و ایران هم با کشف بیش از 80 درصد مواد مخدر خط مقدم جهانی مبارزه با قاچاق مواد مخدر است.

به گزارش رادیو دری و به نقل از پایگاه خبری العهد، بازار عربستان سومین بازار بزرگ جهانی تقاضا برای مصرف مواد مخدر است و تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی ۸۳ میلیون قرص روانگردان و ۲۸ تن حشیش در این کشور کشف و  ضبط شد. بااستناد به آمار ارائه شده از سوی وزارت داخله عربستان، این کشور سومین مصرف کننده مواد مخدر در جهان است و تمام نسل‌های جامعه سعودی از این آفت دور نیستند. استفاده از مواد مخدر به صورت ویژه در میان شاهزادگان سعودی نیز رواج دارد.

خبرگزاری عربستان سعودی (واس) هم به نقل از وزارت داخله این کشور اعلام کرد: مسئولان امنیتی در سال 2017 توانسته‌اند مقادیر بسیار زیادی مواد مخدر کشف و ضبط کنند و صدها نفر از قاچاقچیان مواد مخدر و تاجران مواد ممنوعه را بازداشت کنند.

شیوع تجارت و مصرف مواد مخدر در عربستان به جایی رسیده که یکی از شاهزادگان سعودی در نتیجه قاچاق مقادیر قابل توجهی از مواد مخدر به لبنان در زندان‌های لبنان محبوس است. وی به شاهزاده کپتاگون معروف شده است.

قابل ذکر است که با حضور آمریکا در افغانستان طی 17 سال کشت تریاک در افغانستان از 200 تن به 9000 تن یعنی 42 برابر رسید . ایران اسلامی هم بعنوان خط مقدم مبارزه با مواد مخدر در جهان افتخار کشف 80 درصد از قاچاق مواد مخدر را دارد. جمهوری اسلامی ایران در این راه بیش از 3500 تن از فرزندانش را قربانی داده است و از این لحاظ دین بزرگی بر گردن جامعه ی جهانی دارد.

کلیدواژه