حقوقدان آمریکایی: بازداشت «مرضیه هاشمی» خلاف قانون اساسی آمریکا است
(last modified 1397-10-28T08:21:06+00:00 )
جدی 28, 1397 12:51 Asia/Kabul
  • حقوقدان آمریکایی: بازداشت «مرضیه هاشمی» خلاف قانون اساسی آمریکا است

استاد برجسته حقوق در آمریکا بازداشت مجری شبکه پرس تی وی را خلاف قانون اساسی این کشور دانست.

به گزارش آسوشیتدپرس، «ریکاردو باسکواس»، استاد دانشکده حقوق دانشگاه «میامی» گفت: این که دولت آمریکا فردی را بدون ارائه دلیل بازداشت کند و بگوید که وی را اصطلاحا به عنوان «شاهد کلیدی» بازداشت کرده، ناقض متمم چهارم قانون اساسی ایالات متحده است.

باسکواس افزود: شاهد کلیدی تعریف دقیقی ندارد و عملا می‌تواند هرکسی باشد که در مورد یک پرونده اطلاعاتی دارد؛ بنابراین با پذیرش آن هیچ محدودیتی برای دولت باقی نمی ماند؛ به ویژه در تحقیقاتی که فقط دولت از گستره آن مطلع است.

باسکواس تصریح کرد: متمم چهارم قانون اساسی به صراحت اعلام می کند بازداشت هر شاهدی خلاف قانون اساسی است؛ چرا که ادله کافی برای این که یک شاهد، جرمی را مرتکب شده باشد، وجود ندارد.

پلیس آمریکا، «مرضیه هاشمی» خبرنگار، مستندساز و گوینده‌ آمریکایی الاصل شبکه‌ی پرس تی‌وی را که برای دیدار با خانواده خود به آمریکا سفر کرده، روز یکشنبه بدون هیچ گونه اتهامی بازداشت کرده است.

مرضیه هاشمی در تنها تماس با خانواده اش گفته است که زندانبانان ضمن برداشتن اجباری حجابش، دست و پای وی را با زنجیر بسته و به رغم امتناع او از خوردن غذای حاوی گوشت خوک، غذای حلال یا گیاهی در اختیارش نگذاشته اند؛ به طوری که او در این مدت فقط به نان خالی دسترسی داشته است.

مقامات پلیس و دستگاه قضایی آمریکا با گذشت پنج روز از بازداشت مرضیه هاشمی، هنوز هیچ مورد اتهامی علیه وی طرح نکرده اند.

کلیدواژه