دلو 14, 1397 08:56 Asia/Kabul
  • پیشنهاد مادورو برای برگزاری انتخابات زودهنگام کنگره ملی ونزوئلا

رئیس جمهور ونزوئلا روز شنبه پیشنهاد داد انتخابات "کنگره ملی ونزوئلا" که تحت کنترل مخالفان غربگرای دولت این کشور است زودتر از موعد برگزار شود.

به گزارش ایرنا، "نیکلاس مادورو" در جمع هوادارانش در کاراکاس خاطرنشان کرد مجلس موسسان قانون اساسی ونزوئلا برگزاری انتخابات زودهنگام کنگره ملی را بررسی خواهد کرد.

انتخابات "کنگره ملی ونزوئلا" برای سال 2020 برنامه ریزی شده است.

ییس جمهوری ونزوئلا  گفت:« جنگ طلبان کاخ سفید، ترامپ را فریب داده اند ولی ونزوئلا تسلیم و فرمانبردار آمریکا نخواهد شد.»

"نیکلاس مادورو" در جمع هواداران خود درباره "دونالد ترامپ"، رییس جمهوری آمریکا گفت، او یک فریب خورده بزرگ است زیرا کسانی را به کار گمارده که جنگ طلبند و عقده ونزوئلا را دارند.

رییس جمهوری ونزوئلا در ادامه، خطاب به ترامپ افزود:« فکر می کنید، که هستید. امپراتور دنیا؟ خیر، ونزوئلا تسلیم و فرمانبردار آمریکا نخواهد شد و به راه خود ادامه خواهد داد.»

ده ها هزار نفر از مردم ونزوئلا روز شنبه  برای اعلام حمایت از نیکلاس مادورو، رییس جمهوری این کشور،در خیابان های کاراکاس، پایتخت، تظاهرات کردند.

حامیان مادورو در تظاهراتی گسترده بیستمین سالگرد روی کار آمدن "هوگو چاوز"، رییس جمهوری فقید کشورشان را نیز گرامی داشتند.آخرین انتخابات "کنگره ملی ونزوئلا" در سال 2016 برگزار شد. در 3 سال گذشته ریاست "کنگره ملی ونزوئلا" را "خوان گوایدو" رهبر مخالفان دولت برعهده داشت.

دادگاه عالی ونزوئلا شنبه 29 جدی به دنبال کودتای نافرجام گروهی از نظامیان ونزوئلا علیه "نیکلاس مادورو" رئیس جمهوری قانونی این کشور، با صدور حکمی "خوان گوایدو" را عزل کرد.

"خوان گوایدو" Juan Guaido  رهبر مخالفان دولت ونزوئلا چهارشنبه 3 دلو با حمایت آشکار آمریکا و متحدانش، خود را رئیس جمهور ونزوئلا خواند؛ اقدامی که دولت  و ملت ونزوئلا آن را کودتا علیه "نیکلاس مادورو" رئیس جمهور منتخب مردم برشمردند.

آمریکا و متحدانش با حمایت از "خوان گوایدو" به دنبال انجام کودتا در ونزوئلا هستند.

بسیاری از کشورها از جمله ایران، روسیه، چین، کوبا، ترکیه، آفریقای جنوبی و اروگوئه این رفتار آمریکا و متحدانش را محکوم و بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ونزوئلا تأکید کرده اند.

آمریکا و متحدانش با اعمال تحریم و  حمایت از مخالفان دولت ونزوئلا تلاش می کند دولت قانونی این کشور را که رویکردی ضد آمریکایی دارد سرنگون کنند.

 

کلیدواژه