دلو 26, 1397 11:29 Asia/Kabul
  •  پایان نشست ورشو بدون ذکر نام ایران در بیانیه نهایی

نشست آمریکایی ضد ایرانی ورشو با ناکامی تلاش ها برای گنجاندن نام ایران در بیانیه پایانی آن پایان یافت.

پایگاه اینترنتی شبکه بی بی سی گزارش داد که در کنفرانس مطبوعاتی پایان نشست ورشو، وزرای خارجه آمریکا و لهستان، میزبان نشست،  بارها از ایران به عنوان "تهدید امنیتی" نام بردند اما با موضوع صلح و امنیت در خاورمیانه پایان یافت و در بیانیه پایانی نامی از ایران نیامده و اشاره‌ای به کشور خاصی نشده است.

دولت امریکا هنگام ارائه طرح برگزاری نشست ورشو، موضوع آن را ایران اعلام کرده بود اما به دنبال استقبال نکردن کشورها مجبور شد، دستور کار آن را به "مسائل خاورمیانه" تغییر دهد و اکنونی نیز نتوانست در بیانیه پایانی آن نامی از ایران ببرد.

آمریکا برای این نشست از وزیران امور خارجه 70 کشور دعوت کرده بود اما بی بی سی گزارش داد: بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا از حضور در سطح عالی این کنفرانس سر باز زدند و مقاماتی در سطح پایین را به این نشست فرستادند که چنین اقدامی به معنای ادامه اختلافات این اتحادیه و آمریکا قلمداد شده است.

بی بی سی افزود: وزرای چند کشور عربی و نخست وزیر اسرائیل حاضران در نشست ورشو بودند.

همچنین به رغم مواضع  ضد برجامی آمریکا، اسرائیل و کشورهایی همچون، یاسک چاپوتوویتز،  وزیر امور خارجه لهستان در پاسخ به خبرنگاران، بر هم نظری کشورش با کشورهای اروپایی در خصوص پایبندی به برجام تأکید کرد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به ناکامی هایش در جلب نظر اروپایی ها به نشست ورشو، آن را تاریخی خواند و ابراز خرسندی کرد که اسرائیل و کشورهای عرب وابسته به واشنگتن در موتضع ضد ایرانی اختلاف نظر نداشتند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل هم از یان که در جمع دیگر هم پیمانان واشنگتن توانسته است با قدرت، صراحت و هماهنگی علیه ایران سخن بگوید ابراز خوشحالی کرد.

نشست ورشو در حالی به بدون گنجاندن نام ایران در بیانیه پایانی آن پایان یافت که پایگاه خبری آمریکایی «پلیتیکو» امروز پنجشنبه نوشت: نشست ورشو قرار بود انزوای واشنگتن را کمرنگ‌ کند اما برعکس، این انزوا را بیشتر نشان داد.

 

کلیدواژه