حوت 16, 1397 09:57 Asia/Kabul
  • رفع تحریم‌ها، بخش حیاتی توافق هسته‌ای ایران

کمیسیون مشترک برجام روز چهارشنبه در پایان یازدهمین نشست خود در وین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، رفع تحریم‌ها که امکان عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را می‌دهد، بخش حیاتی برجام است.

به گزارش ایرنا؛ اعضای کمیسیون مشترک برجام در این بیانیه بر تعهد خود به اجرای کامل و مؤثر آن در تمام بخش‌ها تأکید کردند.

اعضای برجام خاطرنشان کردند، برجام یک عنصر کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه بوده و یک دستاورد بسیار مهم در حوزه دیپلماسی چندجانبه بوده که براساس قطعنامه 2231 با اتفاق آرا مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرارگرفته است.

در این نشست، همچنین اعضاء از نقش حرفه‌ای و بی‌طرفانه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که تنها نهاد مسئول نظارت و تائید اجرای تعهدات مربوط به هسته‌ای ایران در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است، تقدیر کردند. 

این بیانیه می‌افزاید، اعضای برجام کماکان پروژه مدرن سازی رآکتور تحقیقاتی اراک به ‌عنوان بخشی از برجام و طرح تبدیل تأسیسات فردو به یک مرکز هسته‌ای، فیزیک و فناوری را مورد حمایت قرار خواهند داد.

همچنین اعضاء، مشخصاً نظر به ‌فوریت و ضرورت حصول نتایج ملموس، از ثبت اینستکس به‌عنوان یک سازوکار ویژه جهت ایجاد ارتباطات مؤثر مالی و همچنین از عزم فرانسه، آلمان و بریتانیا به ‌عنوان سهامداران اولیه آن برای تسهیل تجارت قانونمند با ایران در تطابق با قوانین و مقررات بین‌المللی و اروپایی، استقبال کردند.

یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای امور خارجه ایران و گروه 1+4 (آلمان،‌ انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به ریاست «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در هتل کوبورگ وین برگزار شد.

کلیدواژه