حوت 29, 1397 15:02 Asia/Kabul
  • کناره گیری رئیس جمهوری قزاقستان از قدرت/تحلیل

نور سلطان نظربایف 79 ساله رییس جمهوری قزاقستان پس از حدود سه دهه قدرت،از سمت خود استعفا کرد .

« قاسم جومارت توکایف »  جانشین فعلی " نورسلطان نظربایف " پس از بیان سوگند، منصب ریاست جمهوری قزاقستان را برعهده گرفته است .

نظربایف در توجیه استعفای خود گفت ، در سال‌های اخیر وضعیت حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی تغییری نکرده لذا من امروز تصمیم مهمی برای قزاقستان گرفتم .

وی افزود، مردم قزاقستان نیازمند به کمک‌های اجتماعی به دلیل کم‌ کاری وزرا، تحت پوشش دولت این کشور قرار نگرفتند.

رییس جمهوری مستعفی قزاقستان خاطرنشان کرد ، اعضای دولت ارتباط مستقیم با مردم ندارند و از مشکلات آنان خبردار نیستند.

"نور سلطان نظربایف" از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از دسامبر 1991 تاکنون رییس جمهوری قزاقستان بوده است.

همانطور که رئیس جمهور مستعفی قزاقستان اشاره کرده است، ناکارآمدی به صورت عمیقی در ساختارهای حکومتی قزاقستان ریشه دوانده است.

از نظر رتبه فساد اداری این کشور در جایگاه 124 در بین 180 کشور جهان قرار گرفته است. فسادی که ریشه آن به سالهای دوران شوروی بازمیگردد اما با فروپاشی این کشور همچنان پابرجا ماند.

همچنین سطح پایین استناندارد های زندگی موجب شد که او در ابتدای سال 2019 به کابینه دستور استعفاء دهد. از دیدگاه نظر بایف اقدامات دولت موجب شکل گیری تغییرات محسوس در شرایط زندگی مردم قزاقستان نشده است. همچنان که بیانیه سایت ریاست جمهوری قزاقستان میگوید:" تنها تعداد محدودی شغل تولیدی آن هم در مناطق روستایی شکل گرفته است. بنگاههای کوچک و متوسط نتوانسته اند تبدیل به محرکی برای رشد اقتصادی شوند."

در پی همین شرایط مشاهده میشود که مردم قزاقستان از درآمد پایین رنج میبرند. مسئله ای که دولت قزاقستان را تحت فشار گذاشت تا با شروع سال جاری حداقل دستمزد را از 80 دلار به 115 دلار افزایش دهد.

حال استعفای نظربایف امر خیره کننده و تعجب آوری نیست. وی به مدت سه دهه سکان قدرت را در این کشور در دست داشته است و اقدامات وی نتوانسته موجب تغییری در قزاقستان شود. بهتر است که گفته شود نظربایف پیش از اینکه بخواد انگشت اتهام را به سمت کسی بگیرد، می بایست این پرسش را نسبت به خود مطرح کند که اقدامات وی در این مدت چه بوده و چه نتیجه ای در پی داشته است.

حال پس از استعفای وی نیز به نظر نمیرسد که خبرهای جدید برای مردم قزاقستان در راه باشد. توکایف در اولین روز کاری خود پس از سوگند یادکردن به عنوان رئیس جمهوری قزاقستان گفته است:" خط مشی و سیاست های "نور سلطان نظربایف"را در قزاقستان ادامه داده و در مسائل اصلی بر طبق رای نظربایف عمل خواهد کرد. "

برخلاف دیدگاه  توکایف اصلی ترین مسئله فعلی در موضوع استعفای نظربایف نیز همین پرسش است که اگر سیاست های وی از کارآمدی برخوردار بود، چه نیازی به کناره گیری وی از قدرت احساس می شد . آنچه اکنون در برابر توکایف قرار داد ، شرایط نابسامان قزاقستان و مردم این کشور است که از این پس ممکن است با توجه به اذغان نظربایف به ناکارآمدی دولت ، مطالبه گری را حق خود بدانند.

 

 

کلیدواژه