بیانیه پایانی نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در استانبول ترکیه
(last modified 1398-01-02T17:05:56+00:00 )
حمل 02, 1398 21:35 Asia/Kabul
  • بیانیه پایانی نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در استانبول ترکیه

نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در استانبول ترکیه که برای بررسی ابعاد حمله تروریستی اخیر به نمازگزاران در دو مسجد در نیوزیلند، در استانبول برگزار شد در بیانیه ای به کار خود پایان داد .

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، نشست اضطراری کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی که در سطح وزرای خارجه این سازمان صبح امروز جمعه در استانبول آغاز شده بود، با صدور بیانیه‌ای 20 ماده ای با محوریت مبارزه بین‌المللی با اسلام هراسی پایان یافت.

در بیانیه پایانی نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی آمده است، این سازمان رویکردی که مسلمانان عادی را مجرم و آنها را با اقدامات افراط گرایی و تروریسم مرتبط می‌داند، نمی‌پذیرد.

در این بیانیه سازمان همکاری اسلامی از دولت نیوزیلند جهت محکوم کردن حملات تروریستی و موضع مثبت نخست وزیر این کشور در قبال مسلمانان قدردانی و ابراز همدردی تمامی اقشار جامعه نیوزیلند با مسلمانان را تحسین کرد .

دراین بیانیه سازمان همکاری اسلامی ضمن حمایت از دولت نیوزیلند درمقابل توطئه های دشمنان، کشورهایی که دارای جمعیت مسلمان واقلیت‌های مذهبی وپناهجوهستند را به اجتناب از سیاست‌های مرتبط با تروریسم اسلامی، افراط گرایی فراخواند.

دراین بیانیه سازمان همکاری اسلامی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و شورای اتحادیه اروپا را برای تشکیل یک مرکز جهت دیده‌بانی و تهیه گزارش از موارد خشونت، دین ستیزی و دشمنی دعوت کرد .

دراین بیانیه سازمان همکاری اسلامی از سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی خواست  15 مارس را به عنوان روز جهانی همبستگی برای مقابله با اسلام هراسی  نامگذاری کنند .

درحمله تروریستی روز جمعه گذشته 15 مارس به مساجد  " لینوود "  Linwood  و "النور " در شهر "کرایست چرچ " Christchurch نیوزیلند  52 نفر کشته و47 نفر دیگر زخمی شدند .

کلیدواژه