حمل 05, 1398 08:46 Asia/Kabul
  • 5 میلیون بریتانیایی طومار لغو برگزیت را امضا کردند

بیش از ۵ میلیون بریتانیایی، با امضای طوماری خواستار باقی ماندن این کشور در اتحادیه اروپا و  لغو بند 50 پیمان اروپا شدند.

به گزارش یورونیوز، این تعداد از شهروندان بریتانیایی در طومار مذکور، از دولت "ترزا می"، نخست‌ وزیر خواستند تا برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) را لغو و روند اجرای ماده 50 پیمان اروپا را متوقف کند.

در این طومار که می‌توان آن را در وبسایت پارلمان بریتانیا مشاهده کرد، آمده است، دولت بار‌ها ادعا کرد که خروج از اتحادیه اروپا خواست مردم بریتانیا است. شهروندان بریتانیا باید به کمک حمایت‌های مردمی، جلوی تکرار چنین ادعایی را بگیرند تا در اتحادیه اروپا باقی بمانند.

با فعال شدن بند 50 پیمان اروپا در 29 مارس سال 2017، روند جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا آغاز و پایان این روند 29 مارس 2019 تعیین شد.

بر اساس قوانین بریتانیا، تنها با رقمی بیش از 100 هزار امضا نیز محتوای طومار بطور اتوماتیک قابل بحث در پارلمان بریتانیا خواهد بود. این طومار چهارشنبه شب 20 مارس در وبسایت پارلمان گذاشته شد و تنها در دو ساعت اول توانست بیش از 100 هزار امضا جمع کند.

پارلمان بریتانیا روز پنجشنبه 14 مارس با 412 رأی موفق در برابر 202 رأی مخالف، لایحه تعویق برگزیت را تصویب کرد. این رأی به معنی آن است که بریتانیا 29 مارس از اتحادیه اروپا خارج نخواهد شد.

اتحادیه اروپا نیز 21 مارس با تعویق مشروط برگزیت موافقت کرد و در نهایت این پارلمان بریتانیا است که باید درباره وضعیت جدید رای گیری کند.

کلیدواژه