جهان اقدام ترامپ درباره جولان سوریه را محکوم کرد
(last modified 1398-01-06T05:44:59+00:00 )
حمل 06, 1398 10:14 Asia/Kabul
  • جهان اقدام ترامپ درباره جولان سوریه را محکوم کرد

اقدام "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان سوریه، موجی از واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به دنبال داشت.

به گزارش ایرنا "ترامپ" روز دوشنبه در اقدامی خلاف مقررات بین المللی و نقض صریح قطعنامه های شورای امنیت، فرمانی را امضا کرد که به موجب آن، واشنگتن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های اشغالی جولان سوریه به رسمیت می شناسد.

"دونالد ترامپ" این فرمان را در حضور "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن امضا کرد.

وزارت خارجه لبنان دوشنبه شب این اقدام ترامپ را محکوم و تاکید کرد، جولان متعلق به سوریه است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین "حماس" نیز  اعلام کرد: اقدام ترامپ درباره جولان ثابت می کند که دولت آمریکا تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است.

اتحادیه عرب هم تاکید کرد، اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن اشغالگری رژیم صهیونیستی در جولان سوریه کاملا باطل است.

"استفان دوجاریک"  سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد هم در نشستی خبری بعد از امضای فرمان به رسمیت شناختن اشغالگری اسرائیل در جولان از سوی ترامپ گفت: موضع سازمان ملل درباره وضعیت جولان  تغییری نخواهد کرد.

"ماریا زاخارووا"  سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت: اقدام ترامپ در تضاد با قوانین بین المللی است و به تشدید تنش در منطقه منجر خواهد شد.

"مولود چاووش اوغلو"   وزیر خارجه ترکیه هم تصریح کرد آنکارا به هیچ وجه اقدام ترامپ درباره جولان را قبول نمی کند.

"عبدالملک بدرالدین الحوثی" دبیرکل جنبش انصارالله یمن نیز با تاکید بر اینکه جولان بخشی از سوریه است خاطرنشان کرد آمریکا برای مصادره مقدسات و سرزمین های اسلامی تلاش می کند.

«اسماعیل هنیه» افزود: آمریکا با این گونه موضع گیری ها و اتخاذ چنین تصمیم های ظالمانه ای، حقایق تاریخی و جغرافیایی سرزمین فلسطین و حقوق مردم سوریه در بلندیهای جولان را هرگز تغییر نخواهد داد .

دولت قطر هم با صدور بیانیه ای ضمن مخالفت با تصمیم «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا مبنی بر شناسایی حق حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان ، اعلام کرد: اسراییل باید از جولان اشغالی خارج شود.

رژیم صهیونیستی در سال 1967، حدود هزار و 200 کیلومتر مربع از خاک سوریه در بلندی‌های جولان را اشغال و پس از مدتی این منطقه را به سرزمین های اشغالی الحاق کرد. جامعه بین‌الملل هرگز این الحاق را به‌رسمیت نشناخته است.

شورای امنیت سازمان ملل نیز این منطقه را اشغالی خوانده است.

دولت آمریکا اما حامی اشغالگری رژیم صهیونیستی است.

کلیدواژه