اعضای اروپایی شورای امنیت: اقدام آمریکا درباره جولان ناقض قوانین بین المللی است
(last modified 1398-01-07T05:49:53+00:00 )
حمل 07, 1398 10:19 Asia/Kabul
  • اعضای اروپایی شورای امنیت: اقدام آمریکا درباره جولان ناقض قوانین بین المللی است

پنج کشور اروپایی عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه در بیانیه ای اقدام "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان سوریه، را ناقض قوانین بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت دانستند.

به گزارش ایرنا، در این بیانیه که نماینده دائم بلژیک در سازمان ملل به نمایندگی از کشورهای بریتانیا، فرانسه، بلژیک، آلمان و لهستان آن را قرائت کرد، تصریح شده است این 5 کشور  بر اساس قوانین بین المللی و قطعنامه شورای امنیت حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان اشغالی را به رسمیت نمی شناسند.

بریتانیا، فرانسه، بلژیک، آلمان و لهستان در این بیانیه تاکید کردند موضعشان در قبال بلندی‌های جولان اشغالی سوریه  تغییر نکرده و نخواهد کرد.

اتحادیه اروپا  هم دوشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد این اتحادیه حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان اشغالی را به رسمیت نمی شناسد.

"ترامپ" روز دوشنبه در اقدامی خلاف مقررات بین المللی و نقض صریح قطعنامه های شورای امنیت، فرمانی را امضا کرد که به موجب آن، واشنگتن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی های اشغالی جولان سوریه به رسمیت می شناسد.

"ترامپ" این فرمان را در حضور "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن امضا کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده بین المللی مواجه شده است.

رژیم صهیونیستی در سال 1967، حدود هزار و 200 کیلومتر مربع از خاک سوریه در بلندی‌های جولان را اشغال و پس از مدتی این منطقه را به سرزمین های اشغالی الحاق کرد. جامعه بین‌الملل هرگز این الحاق را به‌رسمیت نشناخته است.

شورای امنیت نیز این منطقه را اشغالی خوانده است.

دولت آمریکا اما حامی اشغالگری رژیم صهیونیستی است.

 

کلیدواژه