حمل 07, 1398 10:30 Asia/Kabul
  • مخالفت بریتانیایی ها با فروش سلاح به عربستان

ده‌ها فعال سیاسی و حقوق بشری بریتانیایی عصر سه شنبه در اعتراض به حمایت های تسلیحاتی کشورشان از ریاض در لندن، پایتخت تظاهرات کردند.

به گزارش ایرنا، در این حرکت اعتراضی که از سوی «ائتلاف توقف جنگ» بزرگترین نهاد ضد جنگ بریتانیا سازمان دهی شده بود، شرکت کنندگان روبروی دفتر نخست وزیری بریتانیا تجمع کردند.

معترضان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود، "جنگ را متوقف کنید"، "فروش اسلحه به عربستان را متوقف کنید" و "چرا بمب های خوشه ای علیه مرم یمن استفاده می شود".

روز دوشنبه نیز رهبران احزاب سیاسی مخالف دولت بریتانیا در نامه‌ای به "جرمی هانت" وزیر خارجه این کشور خواستار قطع همکاری‌های تسلیحاتی لندن با ریاض شدند.

سازمان های بین المللی و نهادهای حقوق بشری هم تاکنون بارها از بریتانیا و دیگر کشورهای حامی ائتلاف متجاوز سعودی خواسته ا‌ند، صادرات تسلیحات به عربستان و امارات را متوقف کنند.

عربستان با حمایت امارات، آمریکا، فرانسه، بریتانیا و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است. جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن بیش از شانزده هزار یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار نفر و آوارگی میلیون‌ها یمنی منجر شده است.

تجاوز نظامی عربستان همچنین کشور فقیر یمن را با کمبود شدید مواد غذایی و دارویی مواجه کرده است.

 

کلیدواژه