حمل 21, 1398 08:38 Asia/Kabul
  • تحولات لبنان

برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان که با پیروزی و تقویت جایگاه مقاومت و متحدانش در کابینه جدید لبنان انجامید، از مهمترین تحولات در عرصه سیاسی این کشور در سال گذشته محسوب می شود.

نتایج این تحولات که به شدت رژیم صهیونیستی و حامیانش را نگران و نقشه های آنان را در خصوص لبنان با شکست مواجه کرده است، موجب گردید تا آنها موجی از جنگ روانی و تبلیغاتی را علیه مقاومت به راه اندازند.

از اینرو جهانیان شاهد تشدید توطئه های آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه مقاومت ملت لبنان در سال گذشته بودند. در خصوص تحولات لبنان باید گفت که برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمانی این کشور بار دیگر این واقعیت را که همواره این کشور از جمله کشورهای پیشتاز در زمینه دمکراسی و همزیستی مسالمت آمیز بوده و با همفکری و اجماع از بحران های سیاسی عبور کرده است، به نمایش گذاشت.

نوزدهمین انتخابات پارلمانی لبنان  پس از 5 سال وقفه و سه بار تمدید دوره در شرایطی در ماه مه 2018 برگزار شد که بسیاری از کشورهای منطقه در شرایط ناآرام و بحرانی به سر می برند. برگزاری انتخابات پارلمانی را می توان نشانه ای بر حفظ ثبات این کشور دانست.

به عبارت دیگر این انتخابات تاکیدی بر این مساله است که لبنان با معادله دفاعی ارتش – ملت - مقاومت خود قادر است کشوری با ثبات باشد.

در واقع حزب الله لبنان نقش کلیدی در کمک به برقراری آرامش و امنیت جهت برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان داشته است. این موضوع از دید افکارعمومی نیز غافل نمانده است به طوریکه بسیاری از شخصیت ها و سیاستمداران لبنانی  نیز با عبور از نگاه سنتی گذشته و حمایت از مقاومت فصل جدیدی در تاریخ سیاسی لبنان گشوده اند.

اصل استقلال و مقاومت مرکزیت تبیین سیاسی مشترک بیشتر احزاب لبنانی از تحولات کشورشان شده است. انتخابات پارلمانی لبنان نقطه عطف تحول در سیر سیاسی اجتماعی جامعه لبنان است.

اهمیت انتخابات پارلمانی لبنان

پارلمان لبنان 128 کرسی دارد. انتخابات پارلمانی لبنان به دلایل متعددی اهمیت زیادی دارد. نخستین و مهمترین دلیل مربوط به نظام سیاسی لبنان است. از آنجا که نظام سیاسی لبنان پارلمانی است، پارلمان دراین کشور نقش مهمی دارد.

ارکان سه گانه قدرت یعنی رئیس جمهوری، نخست وزیر و رئیس پارلمان توسط نمایندگان پارلمان انتخاب می شوند. لبنان به داشتن تنوع طایفه ای و تقسیم قدرت بین طوائف مختلف معروف است و در این چارچوب در لبنان رئیس جمهوری از میان مسیحیان مارونی و رئیس پارلمان از میان شیعیان و نخست وزیر از میان اهل سنت انتخاب می شوند.

انتخابات پارلمانی لبنان تاکیدی بر اصل دموکراسی در این کشور

برگزار شدن انتخابات پارلمانی تاکیدی بر دمکراسی است که لبنان از آن بهره مند است. برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان  در شرایطی صورت گرفت که مردم بسیاری از کشورهای عربی از جمله عربستان از برخورداری از هرگونه انتخابات و داشتن حق رایی محروم هستند.

لبنان با چنین پیشینه ای از یک ویژگی دیگر تقریبا" منحصر به فرد برخوردار است و آن روحیه مقاومت و تسلیم ناپذیری بالای آنان در برابر دشمنان است که این موضوع این کشور را به یکی از نمادهای مقاومت در منطقه و بویژه در جهان عرب تبدیل کرده است.

این ویژگی موجب شده است تا مقاومت از جایگاه والایی در نزد اقشار مختلف مردم لبنان اعم از مسیحی و مسلمان برخوردار باشد و این موضوع در عرصه های دفاعی و سیاسی این کشور کاملا" مشهود است.

نکته قابل تامل آنکه در سال 97 علیرغم تمامی توطئه ها و مشکلاتی که لبنان با آن مواجه بود جهانیان شاهد تداوم فضای باز سیاسی و تعاملات دمکراتیک در این کشور جهت رفع پاره ای اختلافات سیاسی و گشایش برخی از گره های سیاسی بودند و در چنین فضایی است که همزمان با برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان شاهد ارتقاء جایگاه مقاومت در این کشور هستیم که این موضوع بیش از پیش ماهیت مردمسالارانه مقاومت را نمایان می کند.

برگزاری انتخابات لبنان در شرایط کنونی را می توان تاکیدی بر ثبات این کشور دانست. به عبارت دیگر این انتخابات تاکیدی بر این مساله است که لبنان با ارتش، ملت و مقاومت خود قادر است کشوری با ثبات باشد و به طور کلی تاکیدی بر دمکراسی است که لبنان از آن بهره مند است.

انتخابات پارلمانی، دستاورد بزرگ ملی برای لبنان

با توجه به چنین دستاوردهایی است که «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور را دستاورد بزرگ ملی برای لبنان توصیف کرد.

انتخابات پارلمانی لبنان 6 مه 2018 برگزار شد. بر اساس اعلام نتایج انتخابات لبنان 67 نفر از 128 نماینده راه یافته به پارلمان از حزب الله لبنان و هم پیمانانش یعنی جناح هشتم مارس هستند که این نشان‌دهنده موفقیت دیگر این جنبش در عرصه سیاسی این کشور است.

جناح هشتم مارس متشکل از گروه های لبنانی مخالف سلطه غرب به رهبری حزب الله لبنان است. تحولات سیاسی لبنان بویژه انتخابات پارلمانی این کشور نشان داد که حزب الله در کنار نقش خود در ارکان دفاعی لبنان در قالب معادله قدرتمند ارتش – ملت – مقاومت در عرصه سیاسی لبنان نیز به عنوان حزبی سیاسی از محبوبیت بالایی برخوردار است.

پیروزی حزب الله لبنان در انتخابات پارلمانی موفقیت بزرگی بود که مکمل پیروزی های ملت لبنان بر اسرائیل و تروریست های تکفیری بوده است. قدیمی ترین و در عین حال پایدارترین دمکراسی جهان عرب یعنی لبنان یک بار دیگر کارآمدی خود را نشان داد و مردم این کشور در عرصه انتخابات بار دیگر اعلام کردند تحت تاثیر مداخلات دولت های غربی  و اسرائیل و حکام عربی قرار نمی گیرند.

پیروزی جبهه مقاومت و رای مردم لبنان به فهرست ترکیبی حزب الله و متحدانش تایید سیاستهای حزب الله در عرصه کمک به سوریه در برابر تروریست ها جهت ممانعت از رخنه تروریست ها به خاک لبنان است که از آن تحت عنوان عملیات پیشدستانه حزب الله علیه تروریسم یاد می شود و نیز تداوم مقاومت در برابر اسرائیل است.

حصول امنیت در لبنان در سایه هماهنگی‌های کامل میان حزب الله و ارتش لبنان

تروریست‌ها پس از ناکامی در سوریه، با هدف ناآرام کردن و تامین منافع حامیان عربی و غربی خود، لبنان را آماج حملات تروریستی خود قرار دادند.

با این حال؛ به دلیل هماهنگی‌های کامل میان حزب الله و ارتش لبنان در نبرد با تروریست‌ها در مناطق مرزی و بویژه اقدام هوشمندانه حزب الله درخصوص تعقیب تروریست‌ها در خاک سوریه، گروه‌های تروریستی مورد حمایت برخی کشورهای غربی و منطقه برخلاف سوریه و عراق نتوانستند به تحرکات گسترده‌ای در لبنان مبادرت کنند.

تکیه لبنان بر ارتش و مقاومت مردمی به رهبری حزب الله باعث خنثی شدن توطئه‌های تروریست‌ها و رژیم صهیونیستی علیه آن کشور شده است و لبنان را به سدی مستحکم در برابر اقدامات سلطه‌جویانه و فتنه‌گرانه اسرائیل و تروریست‌های تکفیری در منطقه تبدیل کرده است.

در چنین فضایی است که محافل سیاسی لبنان برگزار شدن انتخابات پارلمانی لبنان و نتایج آن را یک پیروزی بزرگ برای همه ملت لبنان از طوایف و جریان های مختلف سیاسی می دانند.

لبنان در مسیر تحولی جدید

تحولات منطقه نشان می دهد که لبنان نوینی با آرایش مقاومت و جهاد در حال متولد شدن است که نوید بخش ایجاد خاورمیانه جدید مورد نظر ملت های منطقه است.

این تحولات عملا" نقشه  های  آمریکا را جهت پیشبرد طرح های توطئه آمیز نظیر خاورمیانه جدید و یا معامله قرن را تحت الشعاع قرار داده است. انتخابات اخیر در لبنان به نوعی همه پرسی درباره خط مقاومت، وحدت ملی و آزادسازی مناطق اشغالی لبنان بوده است.

به عبارتی پیروزی حزب الله لبنان در انتخابات پارلمانی موفقیت بزرگی بود که مکمل پیروزی های ملت لبنان بر اسرائیل و تروریست های تکفیری به عنوان چالش های اصلی این کشور بوده است.

نکته قابل تامل آنکه حضور حزب الله تنها به پارلمان محدود نمانده و حزب الله و متحدانش حضور پر رنگ تری را در کابینه جدید لبنان دارند.

نکات مهم تشکیل کابینه جدید در لبنان

پس از برگزاری انتخابات نیز «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان برای بار دوم «سعد حریری» را مامور تشکیل کابینه این کشور کرد اما اختلاف های سیاسی به خصوص سهم خواهی گروه ها و فرقه ها سبب شد تا چند ماه روند تشکیل کابینه جدید لبنان با بن بست مواجه شود ،اما سرانجام این کابینه تشکیل شد که این حاوی چند نکته مهم است:

نخست، کابینه جدید لبنان 30 عضو دارد که بیشتر وزارتخانه های کلیدی آن در اختیار چهره های نزدیک به مقاومت قرار گرفته است. از چهار وزارتخانه مهم (خارجه، دفاع، دارایی و کشور) سه وزارتخانه خارجه، دفاع و دارایی در اختیار جریان نزدیک به مقاومت قرار گرفت.

این درحالی است که سه کرسی وزارتخانه های بهداشت، ورزش و مشاور در امور پارلمان نیز به حزب الله اختصاص یافت.

در دولت قبل حزب الله دو کرسی وزارتخانه های ورزش و صنعت را در اختیار داشت.  یکی از دلایل بن بست 9 ماهه در تشکیل کابینه جدید لبنان این بود که الحریری خواستار این بود که همه کرسی های وزارتی اهل سنت در اختیار جریان المستقبل قرار گیرد، موضوعی که با مخالفت قاطع گروههای سیاسی اهل سنت قرار گرفت.

جریان المستقبل در انتخابات پارلمانی مه 2018 یک‌ سوم از کرسی‌ های پارلمانی خود را از دست داده بود، الحریری بدون توجه به آراء مردمی سعی داشت سهمیه وزارتی اهل‌ تسنن را در انحصار خود داشته باشد. در نهایت، اما نمایندگان سنّی مستقل به کابینه راه یافته و انحصار نمایندگی سنّی ها از دست الحریری خارج شد.

این درحالی بود که ملاحظات سیاسی موجود و شرایط حساس کنونی لبنان و نیز این واقعیت که نخست وزیر لبنان باید از میان اهل تسنن باشد و بویژه روحیه تفاهم حاکم بر گروه های سیاسی این کشور به مامور شدن سعد حریری برای تشکیل کابینه جدید لبنان انجامید.

این در شرایطی است که «نبیه بری» نیز برای چندمین بار به عنوان رئیس پارلمان لبنان انتخاب شد تا ابعاد مختلف روند تداوم تفاهم سیاسی در لبنان نمایان تر شود.

فضای سیاسی آرام حاکم برعرصه سیاسی لبنان پس از انتخابات که پیروز جریان انتخابات یعنی جناح مقاومت در ایجاد آن نقش داشته است موجب شده است که تصمیمات سیاسی این کشور بیشتر براساس اجماع حاصل از گفتگوها و توافقات میان احزاب و جناح ها شکل بگیرد.

این موضوع باعث می شود تا لبنانی ها از تمامی ظرفیت های سیاسی این کشور در مسیر پیشبرد امور در کشور استفاده کنند. چنین روندی همدلی بیشتر لبنانی ها در مسیر اتخاذ تصمیمات سازنده در مسیر رفع چالش های این کشور در خصوص مشکلات اقتصادی این کشور و مقابله با تهدیدات فراروی این کشور یعنی رژیم صهیونیستی و تروریسم تکفیری فراهم می کند.

برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان و نیز آغاز به کار پارلمان جدید باعث تعمیق روند مردمسالاری در لبنان شده است و دستاوردهای سیاسی اخیر می تواند نقش مهمی در ثبات و امنیت این کشور داشته باشد.

ناکامی دولت های غربی و حکام عربی برای به حاشیه راندن مقاومت

تحولات لبنان در سال های اخیر نشان می دهد که توطئه های بیگانگان اعم از دولت های غربی و حکام عربی جهت به حاشیه راندن مقاومت در عرصه میدانی ناکام مانده است. آمریکا با راه انداختن جنگ تبلیغاتی در صدد تخریب و خدشه وارد کردن به مقاومت مردم لبنان است.

پیامد جنگ تبلیغاتی آمریکا و انگلیس علیه مقاومت مردم لبنان می‌ تواند به منزله چراغ سبز نشان دادن به دشمن صهیونیستی برای تشدید تجاوزگری به لبنان باشد. آمریکا با اقدامات عوامفریبانه درصدد است معادلات را به نفع رژیم صهیونیستی  برهم زده و وجهه مقاومت لبنان را تخریب کند.

این در حالی است که اقدامات آنان علیرغم صرف هزینه های هنگفت جهت تضعیف مقاومت در عرصه سیاسی لبنان نیز پیشاپیش با شکست مواجه شده است و آنان ناباورانه ناکامی دیگری را در برابر ملت مقاوم لبنان نظاره گر هستند.

این ناکامی به حدی بوده است که حتی بیشتر کشورهای اروپایی به اقدامات آمریکا و انگلیس در اتهام زنی به حزب الله و اکنش نشان دادند و تاکید کردند که از تصمیمات آمریکا و انگلیس علیه مقاومت لبنان پیروی نخواهند کرد. تحولات مذکور نشان می دهد که حزب الله لبنان نه تنها محبوبیت فراوانی در نزد مردم  دارد، بلکه از موقعیت و اعتبار ویژه ای  نیز در عرصه بین المللی برخوردار است.

کلیدواژه