حمل 23, 1398 11:24 Asia/Kabul
  •  واکشن ها به کودتای نظامی در سودان

کودتای نظامی در سودان با واکنش های مختلف در جهان روبرو شده است.

به گزارش پارس تودی، ارتش سودان روز پنجشنبه در بیانیه ای که "عوض بن عوف" وزیر دفاع این کشور آن را قرائت کرد، برکناری "عمر البشیر" رئیس جمهور سودان را پس از 30 سال حکومت، تایید و سه ماه حالت فوق العاده و یک ماه محدودیت رفت و آمد در این کشور اعلام کرد.

وزیر دفاع سودان همچنین از تشکیل یک شورای انتقالی نظامی خبر داد و گفت: این شورا به مدت 2 سال اداره امور سودان را برعهده خواهد گرفت.

در واکنش به کودتای نظامی در سودان، شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست آمریکا و پنج کشور عضو اتحادیه اروپا امروز (جمعه) جهت بررسی تحولات سودان تشکیل جلسه می‌دهد.

"آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد نیز خواستار حفظ آرامش و خویشتنداری در سودان شده است.

در همین حال؛ انجمن شاغلان سودان یکی از تشکل های مخالف "عمر البشیر" اعلام کرد آنچه در این کشور رخ داده کودتایی جدید برای برهم زدن اوضاع است و این انجمن همچنان به مبارزه و برگزاری اعتراضات فراگیر ادامه می‌دهد.

"فدریکا موگرینی"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم پنجشنبه شب در بیانیه ای ضمن تأکید بر ناتوانی شورای نظامی سودان برای تحقق خواسته‌های مردم، خواستار واگذاری قدرت به حکومتی مردمی شد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه ای از تصمیمات اتخاذشده در سودان ابراز نگرانی کرد.

با این حال  "عوض بن عوف" وزیر دفاع سودان پنجشمبه شب با ادای سوگند، به عنوان رئیس شورای نظامی انتقالی این کشور شروع به کار کرد.

"موسی فکی محمد"  رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا پنجشنبه شب در واکنش به شروع به کار شورای نظامی انتقالی سودان و برکناری "عمر البشیر"  گفت: سلطه نظامی بر سودان نمی تواند پاسخ مناسبی به چالش های این کشور باشد.

"موسی فکی محمد" از تمامی طرف های سودانی خواست برای پاسخگویی به تمامی چشم اندازهای مردم سودان گفت وگو جامع را برگزینند.

دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) نیز در بیانیه ای از مقامات سودانی خواست که "عمر البشیر" رئیس جمهور برکنارشده این کشور را به این دیوان تحویل بدهند.

در همین حال؛ سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه شب ابراز امیدواری کرد، تمامی طرف‌های سودانی با خویشتنداری، حفظ آرامش و بهره‌گیری از سیاست تعامل و گفتگو و از روش‌های مسالمت آمیز، مطالبات و خواسته‌های خود را پیگیری کنند.

"بهرام قاسمی" درخصوص موضع ایران در قبال تحولات سودان گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه تحولات روزهای اخیر سودان مسئله داخلی این کشور است تصریح کرد، ایران همواره خواستار ثبات و امنیت کشورهای مسلمان بوده و خواهد بود.

بحران در سودان از 28 قوس 1397  با اعتراضات مردمی علیه اوضاع وخیم اقتصادی وافزایش قیمت ها به ویژه قیمت نان و سوخت شروع شد و با مداخله نیروی نظامی و تلاش آنها برای سرکوب معترضان و همچنین ورود احزاب سیاسی و پیگیری مطالبات از جمله افزایش آزادی های سیاسی، ابعاد گسترده سیاسی، اقتصادی و امنیتی یافته است.

 

کلیدواژه