ثور 03, 1398 15:58 Asia/Kabul
  • کارشناس بریتانیایی: تحریم‌ های نفتی آمریکا فرصتی برای ایران است

کارشناس بریتانیایی مسائل نفتی، تحریم‌های آمریکا را در این بخش، فرصتی برای ایران توصیف کرد.

«کریس کوک»، روز سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: تصمیم اشتباه واشنگتن به ایران در انتخاب گزینه همکاری سازنده و یا رفتار غیرسازنده کمک می‌کند. 
کوک افزود: ایران روی قسمت "غیرسازنده" زیاد تمرکز نمی‌کند چون این بخش را رسانه‌ها و آن‌هایی که کسب‌وکار خود را در رفتارهای غیرسازنده می‌بینند، به‌ طور کامل پوشش داده می‌شود.

این کارشناس آشنا به مسائل اقتصادی ایران با توصیه به این کشور برای پرداختن به فناوری‌ مالی و سرمایه‌ گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر گفت: انتظار می‌رود ایران به‌ سرعت بتواند پیوندهای تجارت انرژی با کشورهای همسایه از جمله عراق، پاکستان و ترکیه ایجاد کند و حتی با فائق آمدن در رقابت‌های تاریخی منطقه‌ای، تحریم‌ های آمریکا را نیز تاحدود زیادی بی‌اثر کند. 

«مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا روز دوشنبه در آستانه نخستین سال خروج غیرقانونی این کشور از برجام اعلام کرد: واشنگتن از دوم مه 2019 (12 ثور 1398) معافیت هشت کشور خریدار نفت ایران را تمدید نخواهد کرد. 

واشنگتن نوامبر 2018 نیز مدعی شده بود که قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما مجبور شد هشت کشور چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا، یونان و تایوان را از تحریم های مربوط به خرید نفت از ایران، معاف کند.

کلیدواژه