کارکنان سفارت واشنگتن در کابل کاهش می‌یابند
(last modified Fri, 26 Apr 2019 08:53:47 GMT )
ثور 06, 1398 13:23 Asia/Kabul
  • کارکنان سفارت واشنگتن در کابل کاهش می‌یابند

مقامات آمریکا اعلام کردند، وزارت خارجه این کشور در اقدامی ناگهانی روند کاهش کارکنان سفارت واشنگتن در کابل را از ماه آینده (مه 2019) آغاز می‌کند.

رویترز روز پنج‌شنبه در گزارشی به نقل از مقامات دولتی آمریکا و مشاوران کنگره این کشور نوشت، وزارت خارجه آمریکا پیش از موعد، از ماه آینده میلادی روند کاهش نیمی از کارمندان سفارت این کشور در افغانستان را آغاز خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، "مایک پمپئو"، وزیر خارجه آمریکا در حال تسریع طرح کاهش کارمندان سفارت آمریکا در کابل است. دستور پمپئو برای کاهش نیمی از کارمندان بزرگترین نمایندگی دیپلماتیک آمریکا در جهان یک سال پیش از موعد مقرر انجام می‌شود.

این اقدام در میانه پیشرفت کُند مذاکرات آمریکا و طالبان بر سر توافقی انجام می‌شود که راه را برای خروج نیرو‌های آمریکا از افغانستان و پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکا باز می‌کند.

به نوشته رویترز، در گفت وگو‌های پیشین بی‌صبری و عجله آشکار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای پایان جنگ افغانستان، اهرم فشار مذاکراتی طالبان را تقویت می‌کرد.

اقدام جدید وزارت خارجه آمریکا باز هم طالبان را در موقعیت بهتری قرار می‌دهد، زیرا آن‌ها کاهش نیمی از کارمندان سفارت‌خانه آمریکا را دنبال و تأیید دیگری از اشتیاق ترامپ برای کاهش نقش آمریکا در افغانستان تفسیر می‌کنند.

چهار سال پیش آمریکا برای توسعه سفارت خود در کابل بیش از 800 میلیون دلار هزینه کرد و هم‌اکنون این سفارت‌خانه هزار و  500 کارمند و دیپلمات دارد.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، آتش‌بس و آغاز مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان از محورهای اصلی گفت وگوهای آمریکا و طالبان طی ماه‌های گذشته بوده است.

کلیدواژه