میزان 08, 1395 10:08 Asia/Kabul
  • مجلس نمایندگان آمریکا
    مجلس نمایندگان آمریکا

ساعاتی پس از رای سناتورهای آمریکایی به ابطال وتو رئیس جمهور این کشور در مورد لایحه غرامت عربستان به قربانیان حادثه 11 سپتامبر، 348 نفر از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با حمایت از این لایحه برای نخستین بار در طول تصدی بارک اوباما، به ابطال وتو او رای دادند.

در تاریخ 28 ماه ثور امسال سنای آمریکا با استناد به یافته های کمیته ویژه تحقیقات واقعه یازده سپتامبر سال 2001 که دولت عربستان سعودی را به کمک های مالی به عاملین این حمله و دخالت در آن متهم کرده بود، باتصویب لایحه ای دولت عربستان سعودی را ملزم به پرداخت غرامت و یا خون بها به خانواده های قربانیان این واقعه کرد.

به گزارش ایرنا، اوباما رییس جمهوری این کشور روز جمعه گذشته با این استدلال که تصویب چنین لایحه ای امنیت ملی و مصونیت سیاسی دیپلمات های آمریکایی را به خطر خواهد انداخت، لایحه مذکور را که با حمایت بی سابقه ای از سوی نمایندگان هر دو حزب این کشور به تصویب رسیده بود، وتو کرد.

روز چهارشنبه سنای آمریکا در نشستی کوتاه به رای گیری دوباره در مورد لایحه مذکور پرداخت و با 97 رای موافق در مقابل فقط یک رای مخالف آن را دوباره به تصویب رساند و وتوی اوباما را برای نخستین بار در 8 سال دوران ریاست جمهوریش ابطال کرد.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نیز ساعاتی بعد از رای سنای این کشور، به رای گیری دوباره در مورد این لایحه پرداختند و در نهایت 348 نفر از نمایندگان آمریکایی به آن رای موافق دادند و به این ترتیب لایحه مذکور قانونی شد و اوباما طبق قانون ملزم به امضای آن خواهد بود.

 

 

کلیدواژه