ابعاد مختلف انفجارهای الفجیره/تحلیل
(last modified 1398-02-23T10:44:25+00:00 )
ثور 23, 1398 15:14 Asia/Kabul

روز گذشته چندین انفجار در بندر الفجیره امارات به وقوع پیوست که سبب آتش گرفتن دست کم 7 نفت کش شد.

انفجارهای الفجیره از ابعاد مختلفی قابل تحلیل است.

نخست: این انفجارها، شوک بزرگی به امارات بود. به همین دلیل نیز مقامات اماراتی ابتدا با کتمان این اتفاق، وقوع هرگونه حادثه در بندر الفجیره را تکذیب کردند، اما پس از اینکه این خبر در سطح وسیعی گسترش یافت، مقامات ابوظبی مجبور شدند که وقوع این حادثه را تائید کنند. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان نیز اذعان کرد که دو کشتی نفت کش سعودی در این حادثه به شدت آسیب دید.

دوم: این اتفاق ضعف سیستم دفاعی و امنیتی امارات را نشان داد زیرا هنوز مشخص نیست که این حادثه به چه شکلی انجام شده است.

سوم: اگرچه احتمالا مقامات اماراتی و عربستانی تلاش خواهند کرد این اتفاق را به بازیگران محور مقاومت نسبت دهند و از این حادثه به عنوان فرصتی برای ضربه زدن به این محور و همچنین کاهش تبعات سیاسی و امنیتی برای خود بهره گیرند، اما قطعا اتهام احتمالی این شکلی، فرافکنی است. به نظر می رسد که این حادثه، برونداد الگوهای رفتاری امارات در تحولات منطقه به خصوص در حمایت از تروریسم و مشارکت در جنگ علیه یمن باشد. در واقع، این اتفاق می تواند ناشی از پرورش تروریسم توسط امارات و عربستان باشد که اکنون دامن شان را گرفته است.

چهارم:

عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته عربی در تحلیلی نوشت ممکن است که انفجارهای الفجیره توسط «هسته‌ های خفته ‌ای در منطقه یا نیروهای اسرائیلی انجام شده که می‌ خواهند از آب گل‌ آلود خلیج‌ فارس ماهی بگیرند و آغاز درگیری ‌های نظامی را باعث شوند.» در همین راستا، عطوان به هشدار روز شنبه اداره دریانوردی آمریکا اشاره و عنوان می کند که «روز شنبه اداره دریانوردی آمریکا هشدار داد که ایران شاید کشتی‌ های تجاری آمریکا، از جمله نفتکش‌ ها را هدف قرار دهد. «جیم مالوی» معاون فرمانده ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین نیز اعلام کرد نیروهای آمریکایی در وضعیت آماده ‌باش هستند.» در واقع، این تحلیل حاکی از این است که هسته های پنهان وابسته به جریان سازش و ضد مقاومت و یا عوامل اسرائیل با برنامه ریزی و به طور ارادی انفجارهای الفجیره را انجام دادند تا با بهره گیری از این انفجارها و تبلیغات رسانه ای زیاد، ایران و بازیگران محور مقاومت را عامل انفجارها معرفی کرده و آمریکا را به مشارکت در جنگی علیه ایران یا گروههای مقاومت در منطقه ترغیب کنند. این اتفاق در حالی رخ داد که رژیم اسرائیل هفته گذشته در جنگ تازه علیه باریکه غزه تنها پس از 4 روز مجبور به پذیرش آتش بس شد.

ششم: جمهوری اسلامی ایران در واکنش به انفجارهای الفجیره، آنرا محکوم کرد تا ثابت کند در هر شرایطی ثبات و امنیت را برای منطقه غرب آسیا خواستار است. در همین راستا، «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران حوادث روز گذشته برای چند کشتی در دریای عمان را نگران کننده و تاسف بار خواند و روشن شدن ابعاد دقیق این حادثه را خواهان شد.

 

 

کلیدواژه