جوزا 28, 1398 10:08 Asia/Kabul
  •  پیکر

پیکر "محمد مُرسی"، رئیس‌جمهور مخلوع مصر، صبح امروز (سه شنبه) در میان تدابیر شدید امنیتی در شرق قاهره، پایتخت مصر به خاک سپرده شد.

در مراسم خاکسپاری مرسی،  تنها همسر، فرزندان و وکیل مدافعش حضور داشتند.

"عبدالله"  پسر "محمد مُرسی"، دوشنبه شب اعلام کرده بود دولت مصر اجازه دفن پدرش را در آرامگاه خانوادگی‌شان نداده است.

"مُرسی" عصر دوشنبه هنگام برگزاری جلسه محاکمه‌‌اش در خصوص پرونده «جاسوسی برای سازمان های خارجی»، بیهوش و پس از آن فوت کرد.

پس از درگذشت "مُرسی"، وزارت کشور مصر حالت آماده باش فوق العاده در این کشور اعلام کرد.

شبکه الجزیره قطر اعلام کرد، رئیس‌جمهور مخلوع مصر در جلسه قبلی دادگاه که هفتم ماه مه برگزار شد گفته بود، خطری جانش را تهدید می‌کند.

سازمان دیدبان حقوق بشر نیز دوشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد، دولت "کودتاچی" مصر مسئول مرگ "محمد مُرسی"، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور است.

دادستانی مصر، 25 حمل "مُرسی" و 23 نفر دیگر از اعضای اخوان المسلمین مصر را به «جاسوسی برای سازمان های خارجی» متهم کرد و خواستار اعدام آنان شد.

"عبدالفتاح السیسی" در سال 2013 با یک کودتای نظامی، "مُرسی" رئیس جمهور قانونی مصر را از قدرت برکنار کرد. "السیسی" در آن زمان وزیر دفاع بود. 

"السیسی" پس از کودتا علیه "مُرسی" در یک انتخابات فرمایشی در سال 2014 قدرت را در مصر در اختیار گرفت.

السیسی از آن زمان تاکنون در سایه حمایت غرب، سیاست  سرکوب مخالفان را در پیش گرفته است.

از زمان برکناری "مُرسی"  در سال 2013  تاکنون نیروهای پلیس و ارتش این کشور دست‌کم 1400 تظاهرکننده طرفدار وی را کشته و بیش از 15 هزار نفر دیگر را سرکوب و زندانی کرده‌اند.

در ماه های اخیر بسیاری از نهادهای بین المللی و حقوق بشری نسبت به عملکرد "السیسی" در حوزه آزادی های اجتماعی و سیاسی و نقض حقوق بشر در مصر هشدار داده اند.

کلیدواژه