جوزا 28, 1398 12:16 Asia/Kabul
  •  انتقاد اردوغان از

پس از انتشار خبر درگذشت «محمد مرسی» رئیس جمهوری برکنار شده مصر، رییس جمهوری ترکیه در اظهاراتی از «عبدالفتاح السیسی» رییس جمهوری مصر و کشورهای عضو اتحادیه اروپا انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، «رجب طیب اردوغان» روز دوشنبه در واکنش به درگذشت مرسی گفت: "السیسی" از طریق کودتا و غصب حکومت و زیرپا گذاشتن دمکراسی و کنار گذاشتن مرسی که با رای مردم به قدرت رسیده بود، روی کار آمد و حدود ۵۰ شهروند مصری را اعدام کرد.

رئیس جمهوری ترکیه افزود: مرسی از طریق دمکراتیک و با ۵۲ درصد آرا به عنوان رییس جمهوری مصر انتخاب شد، اما نظامیان مصر حاضر نشدند واقعیت را بپذیرند و زمینه برکناری او را فراهم کردند.

اردوغان بیان کرد: غرب در قبال اعدام‌ شهروندان مصری از سوی دولت "السیسی" سکوت کرد و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دعوت السیسی جنایتکار در نشستی در مصر شرکت کردند درحالی که شهروندان مصری‌ها درحال اعدام بودندد.

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به درخواست اتحادیه اروپا از ترکیه برای لغو حکم اعدام و همزمان مشارکت نمایندگان این اتحادیه در نشستی بین المللی در مصر درحالی که همزمان با این نشست، شهروندان مصری‌ در حال اعدام بودند نشان می دهد که معیارهای حقوق بشری اروپایی ها دوگانه و توخالی است.

اردوغان اضافه کرد: مرسی به همراه هزاران نفر از انقلابیون مصر ۵ سال در زندان بود اما کسی در غرب حاضر نشد از آنها دفاع کند.

تلویزیون مصر روز دوشنبه از مرگ «محمد مرسی» رییس جمهوری سابق این کشور در جلسه دادگاه خبر داد و عامل مرگ وی را سکته اعلام کرد.

 

کلیدواژه