درخواست دبیرکل سازمان ملل برای اجرای برجام
(last modified 1398-03-28T12:38:28+00:00 )
جوزا 28, 1398 17:08 Asia/Kabul
  • درخواست دبیرکل سازمان ملل برای اجرای برجام

دبیرکل سازمان ملل، از همه طرف ها خواستار اجرای برنامه جامع اقدام مشترک "برجام" شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه،  از ایران و دیگر اعضای طرفین برجام خواست به طور کامل به تعهدات توافق هسته ای پایبند باشند.

درخواست گوترش، در شرایطی مطرح می شود که گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد ایران به تمامی تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است. 

«هایکو ماس» وزیرامور خارجه آلمان  نیز روزدوشنبه گفت: همه طرف های امضاکننده برجام  باید به مفاد آن پایبند باشند، زیرا فقط در چنین صورتی است که حیات این توافق می تواند ادامه یابد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز دوشنبه در نشست خبری در محل تأسیسات آب سنگین اراک، با اشاره به تصمیمات اخیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده  با درجه 3 ممیز 67، ذخایر اورانیوم غنی‌ شده ایران نهایتا تا 27 ژوئن (6سرطان)، از سقف 300 کیلو عبور خواهد کرد.

این اقدامات پس از آن انجام می شود که شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و تعلل طرف های اروپایی،  مه 2019 با صدور بیانیه‌ای از توقف برخی اقدامات تهران ذیل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داد و به کشورهای باقی مانده در این توافق 60 روز فرصت داد تا تعهدات خود را به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی  اجرا کنند. 

کلیدواژه