سرطان 06, 1398 14:48 Asia/Kabul
  •  بسته اقدامات ناتو علیه روسیه

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" گفت، این سازمان با بسته‌ ای شامل اقدامات نظامی و سیاسی برای تقویت دفاعی خود علیه سیستم دفاع موشکی جدید روسیه موافقت کرد.

به گزارش روز پنج شنبه خبرگزاری فرانسه، "ینس استولتنبرگ" در نشست وزرای دفاع ناتو به خبرنگاران افزود، اگر مسکو تا روز 2 اوت (11 اسد 1398) از برنامه‌های موشک‌های کروز 9M279 دست نکشد و به پایبندی به پیمان نیروهای هسته ای میان برد "آی ان اف" (INF) بازنگردد، باید تمام مسوولیت نابودی این پیمان را به جان بخرد .

استولتنبرگ تصریح کرد، هیچ نشانه‌ ای مبنی بر اینکه روسیه از این موشک‌ ها 9M279 دست می‌ کشد، وجود ندارد و مسکو را به ادامه استقرار این موشک‌ ها متهم کرد.

دبیرکل ناتو اظهار کرد، ما در خصوص اقداماتی از جمله سیاسی، تمهیدات نظامی، مانورها و دفاع موشکی توافق کردیم که برخی از آنها طولانی‌ مدت و برخی دیگر ممکن است در کوتاه مدت اجرایی شوند.

بنا بر ادعای امریکا و ناتو، روسیه با این موشک، پیمان "آی ان اف" را نقض می‌ کند و صلح را در اروپا به خطر می‌ اندازد. آمریکا در ماه فوریه اعلام کرد، در صورتی که روسیه این موشک‌ ها را نابود نکند، در تاریخ دوم اوت از این پیمان خارج خواهد شد .

این در حالی است که مسکو نیز تاکید دارد که این موشک‌ها چارچوب این پیمان را نقض نمی‌ کنند.

موضوع پیمان آی ان اف که در سال 1987 به امضای واشنگتن و مسکو رسید، معدوم سازی همه موشک های کروز و بالستیک دو کشور با برد 500 تا 5 هزار کیلومتر است.

 

کلیدواژه