سرطان 13, 1398 08:48 Asia/Kabul
  • ادامه تهدیدات ترامپ علیه ایران

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا چهارشنبه شب در توییتر اظهارات رئیس‌ جمهور اسلامی ایران درباره گام دوم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران را «تهدید تازه» توصیف کرد و مدعی شد این تهدید می‌تواند نهایتا به خود ایران بازگردد.

به گزارش پارس تودی، "حسن روحانی" رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و عدم تحقق وعده‌های اتحادیه اروپا برای جبران تبعات اقتصادی این اقدام غیرقانونی واشنگتن تأکید کرد، ایران در روز 7 ژوئیه (16 ماه سرطان) که فرصت 60 روزه تهران به اروپا به پایان می‌رسد، سطح غنی‌سازی خود را به هر میزان که نیاز داشته باشد، افزایش خواهد داد.

جمهوری اسلامی ایران می 2019، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام اعلام کرد، بخشی از تعهدات برجامی خود را براساس بندهای 26 و 36 این توافق معلق می‌کند. ایران 60 روز به طرف‌های باقی‌مانده در برجام فرصت داده است تا تعهدات خود به ویژه در حوزه های بانکی و نفتی را اجرا کنند، در غیراینصورت تهران گام‌های جدیدی در جهت کاهش تعهداتش به برجام برخواهد داشت.

عدم پایبندی به سقف 300 کیلوگرمی اورانیوم با غنای 3/67 درصد یکی از این تصمیمات بود، که روز دوشنبه رسما عملی شد.

ترامپ در واکنش به این اقدام برجامی ایران نیز مدعی شده بود ایران با آتش بازی می کند.

بر اساس بندهای 26  و 36  برجام، در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، ایران حق دارد اجرای تعهدات خود را به شکل کلی یا جزئی متوقف کند.

آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا (8 می 2018) از برجام وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تاکنون موفقیتی در اقدامات عملی وعده‌داده شده برای حفظ این توافق کسب نکرده‌اند.

کلیدواژه