سرطان 14, 1398 13:20 Asia/Kabul
  •  افشای رسوایی بزرگ امنیتی در بریتانیا

اسناد فوق‌محرمانه مربوط به تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی بریتانیا، در لندن کشف شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رسانه‌های بریتانیایی روز جمعه با انتشار گزارش هایی فاش کردند هزاران صفحه اسناد فوق محرمانه تأسیسات سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی این کشور در پارک علمی «پورتون داون» شمال شهر لندن پیدا شده‌ است.

این اسناد که آرشیو مرکز تأسیسات سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی بریتانیا، از دهه ۱۹۸۰ میلادی، تا پایان  سال ۲۰۱۷ است شامل اطلاعاتی بسیار حساس مانند جزئیات تجهیزات امنیتی مورد استفاده نگهبانان، آدرس منزل کارکنان و مقامات امنیتی و همچنین وظایف نیرو‌های گشتی و حتی رمز عبور رایانه‌های این مرکز است.

مقامات نظامی بریتانیا،  این حادثه را «رسوایی ملی» توصیف کردند.

«آنتونی گلیز»، مدیر مطالعات امنیتی دانشگاه باکینگهام گفت :  در گذشته اتفاقی از این نوع، احتمالا منجر به استعفای وزیر دفاع می‌شد».

" پنی موردانت "  وزیر دفاع بریتانیا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که تحقیقات درباره چگونگی انتقال این اسناد حساس  و پیدا شدن آن‌ها آغاز شده است.

تأسیاست مشهور و بدنام ساخت سلاحهای شیمیایی  بریتانیا  در پارک پورتون داون، در جنگ جهانی  اول برای تولید سلاحهای شیمیایی و بیولوژیکی راه‌اندازی شد.

بنا به گزارش پایگاه بریتانیایی «میرور»، در این تأسیسات همچنان انبار عظیمی از مواد کُشنده‌ای مانند ویروس ابولا و گاز اعصاب سارین وجود دارد.

 

کلیدواژه