سرطان 21, 1398 12:16 Asia/Kabul
  • گرامی داشت سالگرد کشتار سربرنیتسا

بیست و چهارمین سالگرد نسل کشی مسلمانان سربرنیتسا در مراسمی با حضور مردم و مقامات بوسنی و نمایندگان خارجی مقیم این کشور گرامی داشته شد.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، این مراسم روز پنجشنبه با حضور شخصیت های سیاسی، فرهنگی، مذهبی و نظامی بوسنیایی و دیپلمات ها و نمایندگان کشورهای خارجی، خانواده های قربانیان و بازماندگان جنگ و جمع کثیری از مردم بوسنی و هرزگوین در محل یادبود "پوتوچاری" در سربرنیتسا برگزار شد.

"شفیق جعفروویچ" عضو مسلمان شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین در این مراسم گفت: باعث شرمساری و تاسف است  شخصی که بر کشور بوسنی و هرزگوین حکومت می کند، نسل کشی سربرنیتسا را منکر می شود.

حاضران در این مراسم با اهدای گل، ادای احترام و قرائت فاتحه، یاد قربانیان نسل کشی سربرنیتسا در سال 1995 را گرامی داشتند.

"محمود حیدری" سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین نیز به همراه جمعی از دیپلمات های ایرانی در این مراسم حضور یافتند.

همچنین نزدیک پنج هزار نفر روز چهارشنبه در پیاده روی صلح با نام "مارش میرا" خود را به سربرنیتسا و محل یادبود پوتوچاری رساندند که جوانان ایرانی نیز در آن حضور داشتند.

شهر سربرنیتسا که اکثر ساکنان آن را مسلمانان تشکیل می دهند، ژوئیه ۱۹۹۵ به رغم این که به عنوان منطقه امن سازمان ملل متحد تحت حفاظت نظامیان هلندی بود، بدون مقاومت آنها به اشغال نیروهای صرب به فرماندهی ژنرال «راتکو ملادیچ» درآمد.

نیروهای صرب هنگام اشغال سربرنیتسا ضمن ارتکاب جنایات جنگی فراوان، نزدیک هشت هزار مسلمان غیرنظامی را قتل عام کردند.

کلیدواژه