سرطان 27, 1398 09:41 Asia/Kabul
  • قدردانی انگلیس از

نخست‌وزیر انگلیس چهارشنبه شب از "فابین پیکاردو" رئیس دولت محلی جبل الطارق بابت توقیف نفتکش ایرانی قدردانی کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، "ترزا می" در دیدار "فابین پیکاردو"، Fabian Picardo ضمن تقدیر از وی بابت توقیف  نفتکش "گریس یک"، مدعی شد توقیف این نفتکش در راستای اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه صورت گرفته است.

دولت محلی "جبل الطارق" پنجشنبه 4 ژوئیه/13سرطان با همکاری نیروی دریایی انگلیس  در اقدامی غیرقانونی نفتکش "گریس یک" حامل نفت ایران را در  تنگه "جبل الطارق" توقیف کرد.

"جبل الطارق" تحت حاکمیت انگلیس قرار دارد.

در حالی که انگلیس مدعی شده توقیف این کشتی با هدف ممانعت از نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام گرفته، اما دولت اسپانیا که بر سر حاکمیت بر آب‌های اطراف "جبل‌الطارق" با لندن اختلاف دارد، در بیانیه تأکید کرد، انگلیس این اقدام را به درخواست آمریکا انجام داده است.

آمریکا ادعا کرده است این  نفتکش در حال حمل نفت خام برای  سوریه  بوده است.

آمریکا و اسرائیل از راهزنی دریایی انگلیس استقبال کرده‌اند.

در پی  این اقدام غیرقانونی نیروی دریایی انگلیس، سفیر این کشور در تهران، پنجشنبه 4 ژوئیه/13سرطان به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شد.

در این احضار مدارک و مستندات مربوط به این نفتکش و محموله آن که حکایت از حرکت کاملا قانونی نفتکش دارد در اختیار سفیر انگلیس قرار گرفت و تاکید شد، جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوقش استفاده خواهد کرد.

"حمید بعیدی‌نژاد" سفیر ایران در لندن نیز روز شنبه  در واکنش به توقیف غیرقانونی نفتکش "گریس یک" توسط نیروی دریایی انگلیس اعلام کرد، اگر نفتکش و محموله نفتی ایران آزاد نشود اقدام انگلیس بی‌پاسخ باقی نخواهد ماند.

کلیدواژه