سرطان 28, 1398 12:09 Asia/Kabul
  • ادعاهای تکراری جان بولتون در مورد برنامه هسته‌ای ایران

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: ایران نباید توان غنی سازی اورانیوم داشته باشد.

به گزارش ایرنا، "جان بولتون"، مشاور امنیت ملی کاخ سفید بامداد جمعه در پیامی توئیتری مدعی شد که امکان غنی سازی اورانیوم برای ایران یکی از نقص های برجام بوده و تهران نباید امکان غنی سازی داشته باشد.

بولتون در ادامه ادعاهای ضد ایرانی خود مبنی بر اینکه تهران در پی جاه طلبی های هسته ای است بر لزوم تداوم فشار حداکثری بر تهران تاکید کرد.

ادعای بولتون در حالی است که پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) حق غنی سازی را برای کشورهای عضو این پیمان قائل شده و ایران در سال 1968 این پیمان را امضا کرده و در سال 1969 به تصویب مجلس شورای ملی وقت رساند.

جمهوری اسلامی ایران در سال 2015 با امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به صورت داوطلبانه پذیرفت که میزان غنی سازی اورانیوم را به 3.67 درصد محدود کند.

تهران مه 2019، در سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از برجام و پس از اثبات بی عملی اروپای ها در اجرای تعهدات خود برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از آن اعلام کرد که بخشی از تعهدات خود را ذیل برجام بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق به تعلیق در می آورد.

ایران همچنین ژوئیه 2019 در پایان مهلت 60 روزه خود به اروپایی ها برای اجرای تعهدات برجامی، فرایند عبور از غنی سازی بالای سه و 67 صدم درصد اورانیوم را آغاز کرد.

کلیدواژه