برگزاری دومین نشست اضطراری دولت انگلیس
(last modified 1398-04-30T03:54:42+00:00 )
سرطان 30, 1398 08:24 Asia/Kabul
  • برگزاری دومین نشست اضطراری دولت انگلیس

دولت انگلیس عصر شنبه برای دومین بار طی 24 ساعت گذشته در پی توقیف یک فروند نفتکش این کشور توسط جمهوری اسلامی ایران، تشکیل جلسه اضطراری داد.

به گزارش ایرنا، دولت انگلیس پس از این جلسه از تمایل خود برای کاهش تنش‌ها با ایران خبر داد.

"جرمی هانت" وزیر خارجه انگلیس اما پس از این جلسه مدعی شد، ایران نفتکش انگلیسی را در آب‌های سرزمینی عمان توقیف کرده و این اقدام خلاف قوانین بین المللی دریانوردی است.

دولت انگلیس جمعه شب هم یک جلسه اضطراری در این خصوص برگزار کرده بود.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه شب در اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز به دلیل رعایت نکردن مقررات بین المللی دریایی خبر داد.

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران در این اطلاعیه خاطرنشان کرد، عصر روز جمعه یک فروند نفتکش  انگلیسی با نام "استنا ایمپرو" stena impero هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران توقیف شد.

سردار سرتیپ دوم "رمضان شریف" سخنگوی سپاه پاسداران هم روز شنبه اعلام کرد این نفتکش انگلیسی برخلاف قوانین و مقررات دریانوردی، دستگاه موقعیت‌یاب خود را خاموش کرده و به جای حرکت به سمت ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز پنجشنبه نیز یک فروند کشتی خارجی حامل نفت قاچاق را در خلیج‌فارس با حکم قضایی توقیف کرده بود.

این اقدام نیروی دریایی سپاه پاسداران در چارچوب مسئولیت و وظیفه‌ این نیرو در حراست از منافع ملی، برقراری امنیت و مبارزه با قاچاق دریایی انجام شد.

در چارچوب قوانین دریانوردی از جمله کنوانسیون حقوق دریاها در سال 1982، یک کشتی نظامی می تواند در دریای آزاد برای اجرای قواعد حقوق بین‌الملل در مواقعی که یک کشتی (کشتی غیرنظامی و غیردولتی) مقررات بین المللی دریایی را رعایت نکند آن را متوقف و مورد بازرسی قرار دهد.

 

 

کلیدواژه