اسد 14, 1398 19:19 Asia/Kabul
  • تأکید لاوروف بر اهمیت برگزاری اجلاس اقتصادی دریای خزر

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد: نخستین «اجلاس اقتصادی دریای خزر» می‌ تواند این دریا را به یکی از گروه‌ های حمل و نقل جهانی تبدیل کند.

به گزارش خبرگزاری تاس، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز (دوشنبه) در مصاحبه با مجله «سیاست خارجی و دیپلماسی ترکمنستان» اعلام کرد، نخستین «اجلاس اقتصادی دریای خزر» انگیزه مضاعفی برای توسعه همکاری‌ های اقتصادی، سرمایه‌ گذاری و توریسم بین کشورهای ساحلی این دریا ایجاد می کند.

لاوروف یادآور شد، حل و فصل مساله توسعه اقتصادی منطقه دریای خزر، یکی از اولویت‌های پیش روی، پس از امضای کنوانسیون مربوط به وضعیت حقوقی این دریا است که شرایط حقوقی لازم برای توسعه همکاری‌ها در زمینه های مختلف را ایجاد کرده، منافع همه کشورهای ساحلی این دریا مشخص گردیده و به طور کلی اعتماد و امنیت در منطقه را تقویت کرده است. 

"سرگئی لاوروف" تاکید کرد که طرف روسی اهمیت زیادی برای این رویداد قائل است و به همین دلیل هم در بالاترین سطح در آن حضور یافته و "دیمیتری مدودف" نخست وزیر روسیه در این اجلاس شرکت خواهد کرد.

لازم به یادآوری است، نخستین «اجلاس اقتصادی خزر» قرار است در تاریخ 21 اسد در جمهوری ترکمنستان برگزار شود.

پیشنهاد برگزاری این اجلاس توسط "قربان‌ قلی بردی‌ محمداف" رئیس جمهوری ترکمنستان در پنجمین نشست سران کشورهای ساحلی این دریا در بندر آقتاو Aktau، قزاقستان مطرح شد و مورد استقبال سایر روسای جمهوری پنج کشور ساحلی دریای خزر قرار گرفت.

 

کلیدواژه