اسد 27, 1398 08:14 Asia/Kabul
  •  انتشار اسناد سیا درباره قتل خاشقجی

سازمان اطلاعات مرکزی امریکا «سیا»، بخشی از اسناد مرتبط با قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار نویسنده منتقد سعودی را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، درپی شکایت موسسه ای حقوقی و حکم یک دادگاه منطقه‌ای در آمریکا، سازمان اطلاعات مرکزی این کشور «سیا»، بخشی از اسناد مرتبط با قتل جمال خاشقجی، نویسنده و روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی را منتشر کرد.

در بخشی از این اسناد به نقش مستقیم بن سلمان ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی اشاره و در نتیجه‌گیری‌های اولیه کارشناسان سیا در همان ابتدای قتل، وقوع آن با نقش آفرینی بن سلمان، محتمل اعلام شده است.

اسناد منتشر شده سیا درباره قتل خاشقچی، سنجش افکارعمومی و رویکرد رسانه‌ها و نیز مکاتبات کارشناسان و ماموران سیا را از ۱۶ نوامبر ۲۰۱۸ یعنی یک هفته پس از وقوع قتل در بر می‌گیرد.

این اسناد در حالی منتشر شده که «جینا هاسپل» رئیس سازمان سیا در جلسه غیرعلنی مجلس سنای آمریکا در دسامبر گذشته، ولی‌عهد سعودی را آمر قتل خاشقجی دانسته و گفته بود: بن سلمان مسئول قتل فجیع و از پیش برنامه‌ ریزی شده خاشقجی است اما جریانی در  دولت ترامپ در حال لاپوشانی این مساله است.

براساس حکم دادگاه منطقه‌ای اشاره شده، نهادهای امنیتی دولت آمریکا بعد از این موظف خواهند بود ماهانه، اسناد مرتبط با قتل خاشقجی را منتشر کنند و در اختیار عموم قرار دهند.

جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی که بارها از رژیم سعودی‌ به دلیل نقض حقوق شهروندان خود و نیز ارتکاب جنایات جنگی در یمن انتقاد کرده بود، 10 میزان 1397 در داخل کنسول گری عربستان در استانبول ترکیه به طور فجیعی به قتل رسید.

 

کلیدواژه