سنبله 18, 1398 09:41 Asia/Kabul
  • وندی شرمن : ایران در دوره ترامپ، جسورتر شده است

مذاکره‌کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ ای برجام ضمن ابراز نگرانی از کاهش گام به گام تعهدات برجامی ایران گفت تهران در دوره ترامپ، جسورتر شده است.

به گزارش پایگاه خبری آمریکایی "بیزنس اینسایدر" Business Insider، «وندی شرمن» Wendy Sherman، در واکنش به گام سوم ایران در کاهش تعهدات برجامی خود، درباره پایان محدودیت‌ های این توافق در بخش تحقیق و توسعه هسته ای هشدار داد.

شرمن گفت: البته همه اقدامات ایران برگشت پذیر هستند اما اگر آنها مسیر تحقیق و توسعه فناوری سانتریفیوژ و آزمایش سطوح مختلف سانتریفیوژها را پیش بگیرند، اطلاعات بیشتری کسب خواهند کرد که این مایه نگرانی جدی است.

شرمن افزود: حتی اگر آمریکا گزینه نظامی را برای بمباران همه مراکز هسته‌ ای ایران اتخاذ کند، تهران قادر به بازسازی دوباره این مراکز است و این، مساله را پیچیده‌ تر می‌ کند.

جمهوری اسلامی ایران پس از یک سال صبر راهبردی در مقابل  خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و بی عملی اروپایی ها در اجرای تعهدات خود، به کاهش گام به گام تعهدات هسته ای ذیل این توافق روی آورده است.

ایران در گام سوم، از روز جمعه تمامی تعهدات برجامی خود را در حوزه تحقیق و توسعه هسته ای متوقف کرد.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران پنجشنبه شب 5 سپتامبر در نامه ای به «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران را اعلام کرد و افزود: جزئیات فنی این اقدام به اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی می رسد.

کلیدواژه