سنبله 18, 1398 15:23 Asia/Kabul
  • آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با شرکت کشور‌های عضو در مقر این نهاد در وین، پایتخت اتریش آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، راستی آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، از محور‌های این نشست پنح روزه است.

«کورنل فروتا» Cornel Feruta، سرپرست موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه همزمان با آغاز نشست فصلی شورای حکام این نهاد بین المللی تایید کرده که ایران در حال نصب نسل‌ های پیشرفته‌ تری از سانتریفیوژ است.

در بخشی از بیانیه مقدماتی فروتا آمده است آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید می‌کند که 22 سانتریفیوژ از نوع IR-4، یک سانتریفیوژ IR-5 و 30 سانتریفیوژ IR-6 در ایران نصب شده‌اند یا در حال نصب هستند.

به دنبال عهدشکنی آمریکا در خروج از برجام و بدعهدی اروپایی ها در عمل به تعهدات خود، جمهوری اسلامی ایران از روز جمعه  گام سوم کاهش تعهدات هسته ای خود را ذیل توافق برجام و با استناد به بندهای 26 و 35 این توافقنامه آغاز کرد.

این گام شامل چهار اقدام در زمینه تحقیق و توسعه فناوری هسته ای و به کارگیری نسل جدید سانتریفیوژها است که با اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود. 

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که بازرسان این نهاد در ایران هستند و از توسعه و تحقیقات سانتریفیوژها در این کشور آگاهی دارند. 

«کورنل فروتا» سرپرست موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی  روز یکشنبه در سفر به تهران ضمن حضور در سازمان انرژی اتمی ایران با «علی‌اکبر صالحی» رئیس این سازمان دیدار و گفت و گو کرد.

 

کلیدواژه