سنبله 28, 1398 17:26 Asia/Kabul
  •  چهارمین سفر «عمران‌ خان» به عربستان

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان روز پنجشنبه و برای چهارمین بار از زمان آغاز کار دولت کنونی اسلام آباد، راهی عربستان شد.

هر چند وزارت امور خارجه پاکستان امروز با صدور بیانیه ای اهداف اصلی این سفر رسمی را بررسی روابط دوجانبه به ویژه طرح بحران کشمیر عنوان کرده اما تنها چند روز از سفر خان به ریاض، زمزمه هایی از اقدامات دولت سعودی برای عقب نشینی از سرمایه گذاری های به اصطلاح چند میلیارد دلاری در پاکستان شنیده شد که در جریان سفر سال گذشته بن سلمان به اسلام آباد، میان دو کشور به توافق رسیده بود.

رسانه های پاکستانی به نقل از منابع آگاه گفتند: سعودی ها برای سرمایه گذاری در پاکستان ملاحظاتی دارند که باعث شده وعده آنان تا امروز محقق نشود به همین دلیل نخست وزیر پاکستان قرار است با سفر به ریاض این ماجرا را دنبال کند.

اواخر بهمن ماه سال گذشته محمد بن سلمان ولیعهد سعودی با هدف بازآفرینی اعتماد جامعه جهانی به عربستان به چند کشور آسیایی از جمله پاکستان سفر کرد.

براساس این گزارش، سعودی ها قول سرمایه گذاری میلیاردی در بخش های نفت، زیرساخت و انرژی را داده بودند که اکثر این طرح ها قرار بود در ایالت بلوچستان اجرا شود، جایی که نمایندگان پارلمان ایالتی نیز پیش تر نسبت به اقدامات مشکوک سعودی ها در بلوچستان ملاحظات خود را اعلام کرده بودند، اما تاکنون هیچ قدمی در این مسیر برداشته نشده است.

نخست وزیر پاکستان تنها دو روز قبل از سفر رسمی خود به ریاض، در تماس تلفنی با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی درخصوص تحولات اخیر منطقه به ویژه حملات آرامکو بحث و تبادل نظر کرد.

تماس تلفنی نخست وزیر پاکستان با شاهزاده سعودی بیشتر جنبه حمایت تبلیغاتی اسلام آباد از ریاض در زمانی که سعودی ها در کنار آمریکا اقدام به لفاظی و فرافکنی درخصوص ماهیت حملات اخیر به آرامکو می کنند، دارد.

این ارتباط در حالی برقرار می شود که پاکستانی ها نسبت به عدم تمایل متحدان عربی این کشور از جمله ریاض و ابوظبی در بحث کمک به حل بحران فعلی در شبه قاره و نقش آفرینی برای رسیدگی به اوضاع کشمیر، ابراز مایوسی می کنند.

عمران خان قرار است فردا پس از پایان سفر دو روزه به عربستان، جهت شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل از ریاض راهی نیویورک شود.

این چهارمین سفر عمران خان به عربستان خواهد بود. یکسال از نخست وزیری خان در پاکستان می گذرد و وی تاکنون سه بار به عربستان، سه بار به امارات متحده عربی و یک بار به قطر سفر کرده است.

عمران خان با انجام چند سفر متوالی به عربستان و امارات، توانست اعتماد حاکمان این کشورها برای کمک های اقتصادی به پاکستان را جلب کند که در نتیجه آن، حکومت آل سعود تاکنون ۳ میلیارد دلار و حاکمان امارات نیز یک میلیارد دلار از طرح سه میلیارد دلاری وام خود به پاکستان را به حساب بانک مرکزی این کشور منتقل کردند.

کلیدواژه