رایزنی مقام‌های روسیه با سفرای خارجی درخصوص برجام و خلیج فارس
(last modified 1398-07-02T06:01:24+00:00 )
میزان 02, 1398 10:31 Asia/Kabul
  • رایزنی مقام‌های روسیه با سفرای خارجی درخصوص برجام و خلیج فارس

دیپلمات های برجسته روس در ادامه رایزنی‌های منطقه ای خود با سفیران کشورهای هند، قطر و عربستان دیدار و درباره توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام و اوضاع منطقه خلیج فارس با آنها رایزنی کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای این کشور روز دوشنبه در دیدار با "بالا ونکاتش وارما" سفیر هند در مسکو با اشاره به اوضاع متشنج منطقه خلیج فارس، خروج آمریکا از برجام را از عوامل اصلی بحران در منطقه دانست.

روز دوشنبه میخاییل بوگدانف معاون وزیر خارجه و نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه هم با فهاد العطیه سفیر قطر در مسکو دیدار کرد. در این دیدار، بوگدانف و العطیه درخصوص اوضاع غرب آسیا با محوریت وضعیت منطقه خلیج فارس تبادل نظر کردند.

بوگدانف همچنین با رائد کریملی، سفیر عربستان سعودی در روسیه نیز دیدار کرد . در این دیدار هم گفته شد که اوضاع منطقه خلیج فارس و یمن مورد بحث قرار گرفته است.

وضعیت خلیج فارس ماه های اخیر به سبب ماجراجویی های آمریکا و همدستانش ازجمله عربستان و حمله به چند نفتکش و حملات موشکی و پهبادی نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان متشنج شده است.

روسیه در واکنش به این حوادث، با طرحی برای امنیت خلیج فارس بر گفت وگو میان کشورهای این منطقه تاکید دارد. براساس طرح روسیه، نیروهای فرامنطقه ای باید پهنه آبی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را ترک کنند.

کلیدواژه