میزان 02, 1398 10:35 Asia/Kabul
  •  بیانیه غربی ها در محکومیت نقض حقوق بشر در عربستان

کشورهای اروپایی با صدور بیانیه ای نقض حقوق بشر در عربستان را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز،  24 کشور که بیشتر آنها اروپایی هستند امروز دوشنبه در بیانیه ای  درباره شکنجه، بازداشت غیرقانونی  و محاکمه ناعادلانه منتقدان از جمله فعالان زن در عربستان سعودی ابراز نگرانی کردند.

۲۴ کشور امروز بیانیه ای را علیه عربستان سعودی، به دلیل نقض مکرر حقوق بشر در این کشور تنظیم کردند که در نمایندگی سازمان ملل متحد در ژنو قرائت شد.
این دومین بار طی  شش ماه گذشته است که بیانیه ای در محکومیت عربستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو قرائت می شود.
این بیانیه از عربستان می خواهد حقیقت درباره قتل "جمال خاشقجی" ، روزنامه نگار منتقد  سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول را روشن و عاملان آن را مجازات کند.
در این بیانیه، درباره گزارش های شکنجه، بازداشت خودسرانه، ناپدید شدن اجباری، محاکمه ناعادلانه و اذیت و آزار فعالان حقوق بشر در عربستان  ابراز نگرانی شده است. 
"انیس کالامار" گزارشگر سازمان ملل متحد، ژوئن 2019،  در گزارشی اعلام کرد؛ "محمد بن سلمان"، ولیعهد و سایر مقامات ارشد این کشور باید در ارتباط با قتل خاشقچی  مورد تحقیق قرار گیرند.
حملات ائتلاف سعوی به یمن، با حمایت مستقیم آمریکا و متحدان اروپایی کاخ سفید که منجر به کشتار هزاران غیرنظامی یمنی شده است نیز ازجمله موارد نقض گسترده حقوق بشر محسوب می شود.

 

کلیدواژه